Kultur

Maxida Märak rappar som ingen annan

”Utopi” är en ny början. Svensk-samiska Maxida Märak står stark som en vindpinad fjällbjörk, skriver recensenten Veronica Larsen.skivrecension Artikeln publicerades
Maxida Märak beskriver albumet ”Utopi” som en inblick i hennes eget inre.
Foto: Patrik Lindén
Maxida Märak beskriver albumet ”Utopi” som en inblick i hennes eget inre.

Maxida Märak

Pop/Hiphop

Album: Utopi

Bolag: Playground Music

När lövblåstomtarna och gräsklippartrollen utanför köksfönstret äntligen tystnar och slutar tygla moder jord, framträder rösterna från radion; människor intervjuas om den kommande Girjasrättegången, men det är inte alla som vill eller vågar uttala sig i frågan. Girjas samebys strid för sin rätt till jakt och fiske gentemot svenska staten väcker många känslor. Girjasmålet har efter en tio år lång rättsprocess, hösten 2019 blivit ett fall för Högsta domstolen.

I nyhetsmagasinet ”Utblick Sápmi” intervjuas en av Girjasrättegångens få yngre åhörare. I samma program hör vi svensk-samiska rapparen och sångerskan Maxida Märak, hon får frågor om nya albumet ”Utopi” som hon beskriver som ett kliv till en ny nivå:

– Det är en personlig inblick i mitt inre, hur jag ser på min omgivning, min samtid, mitt privatliv.

Att det är Maxida 2.0 vi hör på ”Utopi” är det ingen tvekan om, nivån hon nu nått är vidsträckt fjällplatå. Ett landskap där starka pop-refränger får ta plats, för det är påtagligt medryckande från första stund. Det är också i sången som känslorna, både hennes och våra, lockas fram. I en bäcks klara vatten verkar hon stå, Maxida, stark som en vindpinad fjällbjörk. Som att alla tårar gråtits slut, luften för henne är lättare att andas nu.

Rap använder hon snyggt för berättande, åsiktsvädring och attityd, det är samtidigt en lek där nästa ord, nästa mening, nästa vers, ofta överraskar oss. Maxida vill leverera det oväntade.

Att mödrar hyllas inom hiphop är vanligt, men det är förhållandevis ovanligt med utförliga rader som tecknar kvinnan, inte bara modersrollen. Självklart är det fint när artister rappar om att de vill göra mamma stolt och köpa henne hus och handväska, men det mångbottnade kvinnoporträtt av en mor som Maxida målar på låten ”Kvinnosak” borde bli nytt facit för hur kvinnor kan porträtteras med hjälp av rap. En magnifik låt.

Albumets tre avslutande spår visar kraften i Maxidas ursprung: storstad och vildmark, same och svensk, artist och aktivist. Det är hennes trumfkort tillsammans med hennes mod att våga uttala sig, ha en åsikt utan att vara rädd för vad andra ska tycka. ”Utopi” öppnar upp för en ny början mellan Maxida och hennes publik, ett möte i sårbarheten bakom allt.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.