Här saknas innehåll

The Snowman

Thriller

I rollerna: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson m fl

Regi: Tomas Alfredson

Ett enda stort haveri

Förutom det lyxiga fotot är nästan allt med ”Snowman” ett enda stort haveri. Tomas Alfredsons filmatisering på Jo Nesbos roman är nästan imponerande dålig med tanke på all talang framför och bakom kameran. Michael Fassbender spelar en platt karikatyr av ”trött snut med alkoholproblem” och manusförfattarna borde sättas i stupstock för sin bedrövliga misshandel av bokens mest effektfulla partier. Trots allt: lite kul är det att se Peter Dalle och Jonas Karlsson jämte namn som Charlotte Gainsbourg och Val Kilmer.

Här saknas innehåll

Korparna

Drama

I rollerna: Reine Brynolfsson, Maria Heiskanen m fl

Regi: Jens Assur

En orgie i svenskt svårmod

Att inte Reine Brynolfsson vann Bästa manliga huvudroll på årets Guldbaggegala var en ren skandal. Hans insats i ”Korparna” är blytung, vilket också kan sägas om hela filmen. En orgie i svenskt svårmod om en lantbrukarfamilj i 70-talets Småland där sonen inte vill gå i faderns sisyfos-fotspår, men också hoppfullt om de första skälvande stegen då gammal hävd börjar brytas. Jens Assur har gjort en lysande film efter Tomas Bannerheds prisade bok, mästerligt fotograferad i en miljö där tiden både tycks stå still och obevekligt förändras.

Här saknas innehåll

Lego Ninjago movie

Komedi

Röster: Dave Franco, Jackie Chan m fl

Regi: Bean, Fisher & Logan

Högt tempo och kvick humor

Efter ”Lego movie” och ”Lego Batman” kommer nu ”Lego ninjago”. Ett actionäventyr om ett kompisgäng av tonårsninjor som ska stoppa en förstörelse-manisk despot. Tempot är hysteriskt högt och mot slutet blir det onödigt smetigt, men humorn är kvick med roliga Kung fu-referenser och lekfull självdistans. Dessutom snyggt datoranimerad i klassiskt ryckig stop motion-stil och med en fyndig sensmoral om att ”följa den rätta vägen så bitarna faller på plats”. Sött.

Mats T OlssonSkicka e-post