Kultur

Magiskt men tragiskt om kulturkrockar

Recension Artikeln publicerades
Karah Son spelar Madame Butterfly på Göteborgsoperan.
Karah Son spelar Madame Butterfly på Göteborgsoperan.

Göteborgsoperans nypremiär på Madame Butterfly bjuder på fortsatt magi. Nu med två nya magnifika röster i kärleksparet Cho-cho San och Pinkerton.

När scenen går upp ser vi en otålig Pinkerton som väntar på sin japanska brud Cho-Cho San, som han ömt ger smeknamnet Butterfly.

I Aaron Cawley får han en knivskarp uttolkare, som ger denne gamängartade amerikan dess rätta ansikte av obekymrad lycksökare. Cawley har inga problem med att nå ut över orkesterns olycksbådande brus där Puccini instrumenterar med österländska klangfärger fullt ut.

Denna mäktiga klang skall så småningom återkomma när det olyckliga slutet närmar sig. Då har orkestern också fått in den rätta Puccinikänslan i sitt dramatiska utspel. Däremellan hör vi ljuvligt romantiserade tongångar till Cho-Cho Sans övertygade men orealistiska drömmar om ett återförenande med Pinkerton, som har återvänt till Amerika.

Karah Son bjuder på en emotionellt stark och sångligt storslagen aria som fullt ut ger uttryck för hennes både spröda och starka gestalt. Vi ser och hör en Butterfly som Son flera gånger innan har gestaltat, och däri sitter också hennes styrka.

Här saknas inget i den japaninspirerade scenografin som sakta växer och blommar ut i ett fantastiskt skådespel inför bröllopsdagen. Färgsättning, dekor och böljande sidenkläder lämnar inget övrigt att önska i sin inledande glädjefyllda stämning.

Så småningom plockas färgprakten ner i takt med att Cho Cho Sans öde går mot sitt sorgliga slut. Suzuki, hennes trogna tjänarinna, tolkas starkt av Katarina Giotas och tillsammans framför de magnifikt en av operalitteraturens vackraste duetter där deras stämmor kongenialt flätas samman. En annan höjdpunkt i operan är den nynnande kören, som skapar en förtrollande stämning i väntan på den älskade.

När vi vaknar upp ur denna operas förtrollande makt ser vi också flera paralleller i vår egen tid där framför allt kulturkrocken härjar och förstör för en oskuldsfull människa. Här fäster Göteborgsoperan blicken på dagens verklighet, och gör det med största möjliga finess till glädje för både öga och öra.

Fakta

Madame Butterfly

Opera i två akter av Giacomo Puccini, spelas på Göteborgsoperan i Brescia-versionen från 1904

Dirigent: Henrik Schaefer

Regi: Yoshi Oïda

Scenograf: Tom Schenk

Kostymdesign: Thibault Vancraenbroeck

Ljusdesign: Fabrice Kebour

Madame Butterfly (Cio-Cio San): Karah Son

Suzuki: Katarina Giotas

Kate Pinkerton: Ann-Kristin Jones

F.B. Pinkerton: Aaron Cawley

Sharpless: Daniel Hällström

Goro: Daniel Ralphsson

Prins Yamadori: Åke Zetterström

Bonzen: Jonas Landström

Barnet: Alan Zackariassen Kassell

m.fl.

Dansare: Kyoko Matsumoto

Göteborgsoperans kör och orkester

Statister

Visa mer...