Kultur

Hjärndöd underhållning för vardagströtta familjer

Fredagsunderhållning Artikeln publicerades
Katrin Sundberg är programledare och för musiken står Björn A Ling.
Foto: Janne Danielsson /SVT
Katrin Sundberg är programledare och för musiken står Björn A Ling.

Samla ett gäng svenska kändisar och låt dem mötas i triviala och överplanerade förfestlekar. Och så slänger vi in lite pengar i potten. Se där, lite svensk hjärndöd fredagsunderhållning.

Tv

Alla för en

SVT, fredagar klockan 20

Medverkande i premiärprogrammet: Wiktoria, Robin Bengtsson, Boris René, Edward af Sillén, Vanna Rosenberg, David Sundin.

Vipgäster: Alia Maria Delgado och Fredrik Randau

Visa mer...

SVT:s nya familjeunderhållningsprogram ”Alla för en” är hämtat rakt av från det amerikanska tv-programmet ”Hollywood game night”, där vanligt folk får tävla med tre kändisar vardera i olika lekar. Den som vinner har en chans att vinna pengar. Helgjuten fredagsunderhållning alltså.

I ”Alla för en” handlar det om att tävla i ett antal lekar med namn som ”Skoj med emoji...”, ”Texttabben” och ”kändishybriden”. Här ska deltagarna gissa vad emojisar (finns det ett fulare ord?) betyder, hur en låttext går på riktigt och vilka kändisar som har photoshoppats till en. För att ge några exempel.

Jag undrar om ens deltagarna tycker att det hela är så himla kul. Till slut verkar de ge upp totalt. I tävlingsmomentet ”Vart ska vi?”, en slags budgetvariant av ”På spåret” där en chaufför ska gissa vart de andra ska utan att de får säga namnet på platsen, säger Boris René ”Jag ska till en planet. Säg några”.

På det stora hela känns ”Alla för en” ungefär som en ambitiöst planerad förfest, eller möjligen en spelkväll med charader hemma hos en amerikansk tv-familj. Programledaren Katrin Sundberg gör sitt bästa för att prata med både publik och deltagare som att de är barn under tolv år. Musiken står Björn A Ling för, men tyvärr misslyckas han fatalt med att hålla tonen i nästan varje låt.

Som tv-program verkar ”Alla för en” vara helt utan ambition att göra något mer än att leverera hjärndöd underhållning till vardagströtta familjer som inte vill tänka mer än nödvändigt en fredagskväll. En timme känns dock lite väl magstarkt i form av programtid även för den målgruppen.

Här är min dom: behöver du något att titta på när alla andra kanaler visar reklam, så är det här din grej. Å andra sidan tittar väl ingen på tablå-tv längre?