Kultur

Glättigare tilltal än det behöver vara

Kultur Artikeln publicerades

Den murriga mystiken har fått ge vika för en renare och mer folklig ton, skriver BT:s recensent Karin Grönroos om Aldous Hardings nya album ”Designer”.

Aldous Harding

Genre: Pop/Folk

Album: Designer

Bolag: 4AD/PGM

 

Nya Zeeländskan Aldous Harding debuterade 2014 men fick sitt genombrott i och med den uppföljande ”Party” från 2017. Ett album som togs väl emot men som däremot inte förde tankarna till den traditionella bilden av fest.

Akustiska, avskalade och inte sällan melankoliska arrangemang, med Hardings ljusa röst i topp, präglade istället lyssningen. Aningen skevt, men genomgående intressant trots allt det lågmälda, och med ens blev det lätt att dra paralleller till artister som Angel Olsen och Cat Power.

När hon nu är tillbaka med ”Designer”, den tredje skivan i ordningen, har den murriga mystiken fått ge vika för en renare och mer folklig ton. Materialet har också en ny rytmik som ytterligare bidrar till den förändrade lyssningen. I slutändan resulterar upplägget i ett smakfullt, men ibland också onyanserat resultat. Som att det försiktigt poppiga ställer sig i vägen för Aldous Hardings annars så spännande tilltal. Gör det glättigare än nödvändigt.

Men, det finns undantag. Den inledande ”Fixture picture” är lika medryckande som balanserad, med en stadig botten. Utmärkta spår som ”Treasure”, ”Heaven is empty” och ”Pilot” avslöjar dessutom att det direkta fortsatt är ett grepp som Harding behärskar till fullo.

John Parish (mest känd som parhäst till PH Harvey) står, liksom på föregångaren ”Party”, även denna gång som producent. Det hörs på blåset och på de instrumentala utsvävningarna, men i mångt och mycket är det som att de båda nu valt att söka sig vidare till nya uttryck.

Det hedrar dem, såklart, men i fallet Aldous Harding finns det troligtvis mycket kvar att hämta i det enkla och blottade. En stark berättelse kan i vissa fall behöva stämningsfulla markörer för att växa, men här tar kontrasterna och detaljerna lite för ofta ut varandra. Som om någon velat lite för mycket, ibland i form av instrument, andra gånger i form av tempo. Men tack vare höjdpunkterna är ”Designer” på många sätt ändå ett starkt hantverk.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.