Konsert

Rhapsody in Blue

Solister: Ulf Norberg (orgel), Johan Möller Lekemo (piano)

Verk av: Chopin, Gershwin, Vierne

Publik: ca 300

Musikscen: Caroli kyrka

Kan det vara så att upplevelsen av ett musikverk färgas av miljön där det uppförs? Eller är det tvärtom konsertsalen som berikas med stämningskulör av tonerna? Möjligen sker här en skapande växelverkan till glädje för lyssnarna.

Dessa lätt absurda och plötsligt uppkomna tankar får fäste när man ger sig hän åt de två solisternas konsert i Caroli vackra och högstämda kyrka. Boråsbördige konsertpianisten Johan Möller Lekemo har bland många andra uppskattningsbevis erhållit Borås Tidnings kulturstipendium. Diplomorganisten Ulf Norberg har den ansvarsfulla posten som konserthusorganist i Stockholms konserthus och är tillika kantor i Hedvig Eleonora kyrka.

Organist Ulf Norberg
Organist Ulf NorbergFoto: Sanna Tedeborg

Möller Lekemo inleder med tre kompositioner av Frédéric Chopin. En nocturne i ciss-moll behandlas varsamt av pianisten som inkännande förmedlar det stilla vemodet i stycket, medan den kontrasterande Revolutionsetyden tolkas med befogat temperament och patos. Ballade nr 1 är intressant med sina humörsvängningar, väl framhävda av Möller Lekemo. Dessutom imponerar han med att hantera de snabba löpningarna med bibehållen balans.

Den mindre kände franske organisten och kompositören Louis Vierne (1870-1937) har i Ulf Norberg en fullödig interpret, som låter oss bli bekanta med kompositören och dennes första symfoni. Den består av hela sex satser, varav Norberg spelar tre. Den inledande Prélude tar sig fram i återkommande stegringar och mynnar i dådkraftiga bastoner. Så följer något helt annat i Pastorale, ett dansant musikstycke i tre fjärdedelstakt, där orgelns möjligheter till skiftande ljudkvaliteter är väl tillvaratagna. Slutligen triumferar både Norberg och stora orgeln i en brakande Final.

Nog så intressant är avslutningsvis att lyssna till Gershwins Rhapsody in Blue i ett arrangemang för piano och orgel. Det hela utvecklades till något mycket vackert och till en stämningsfull final på aftonens genuint musikaliska konsert, genomförd av två strålande solister.

Bo W JonssonSkicka e-post