Kultur

Fanny och Alexander – Mäktigt och minnesvärt äventyr

teaterrecension Artikeln publicerades
”Fanny och Alexander” är ett mäktigt och minnesvärt teateräventyr. Se den.
Foto: OLA KJELBYE
”Fanny och Alexander” är ett mäktigt och minnesvärt teateräventyr. Se den.

Eva Bergmans uppsättning av ”Fanny och Alexander” på Göteborgs stadsteater är ett mäktigt och minnesvärt teateräventyr.

Bättre än så här kan det nog inte bli på teatern. Eva Bergmans uppsättning av Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander” är ett strålande skådespel från början till slut. Det man först fäster sig vid är hur Eva Berman i sin regi lyfter fram den dimension av hot och fara som smyger sig in och läcker ut ur familjens Ekdahls hejdundrande julfirande.

Runt den lilla värld som familjen trivs i och omhuldar, fylld av värme, förtrolighet och fantasteri, ruvar den ondskefulla stora värld, där biskop Vergérus får gestalta det han kallar verkligheten, kärv och krävande, straffande, långsint och fruktansvärd i sitt skoningslösa sanningskrav.

”Varje skådespelare får komma till sin rätt, ges utrymme att göra en fulltonig gestaltning”

Det är lätt att förstå hur skådespelare älskade att medverka i Ingmar Bergmans filmer när man här på scen upplever hur varje skådespelare får komma till sin rätt, ges utrymme att göra en fulltonig gestaltning, även om karaktärerna kan vara småsinta, elaka, tarvliga – men också generösa, lekfulla och spännande.

Som, alla vet som sett filmen om Fanny och Alexander rör sig handlingen från ett sjudande julfirande med släkten Ekdahl, över den tragedi då teaterdirektören Oscar Ekdahl faller ihop på scenen och avlider, varpå hans änka Emelie, mor till Fanny och Alexander, gifter sig med biskopen Vergérus och flyttar in hos honom.

När det sker dras de röda och lila ridåerna som ramat in scenen undan, och byts mot ett sjukt grönvitt och naket scenrum, där Jakob Eklund får excellera i sin roll som Vergérus, med en salvelsefullt vibrerande sadism, en bild av Bergmans hämnande gud som sätter skräck i människorna, och mest förstås, i barnen.

”Pjäsen, liksom filmen, är också en kärleksförklaring till teatern, konsten, fantasin och drömmen.”

Pjäsen, liksom filmen, är också en kärleksförklaring till teatern, konsten, fantasin och drömmen. Den går djupt in i frågorna om livets villkor, den utmanar både föreställningen om rätten till det världsfrånvända lilla livet som skyldigheten, om den nu föreligger, att underkasta sig en obegriplig guds stränga lagar.

Eva Bergman har flyttat fram handlingen i tiden, så att den nu utspelar sig i 1930-talet, vilket innebär att bortvändheten från den påträngande yttre världen framstår som alltmer bräcklig då nazismens uppmarsch har börjat. Även om grundtonen mot pjäsens slut blir ljus då Carina Boberg, härlig som familjens kvinnliga överhuvud, läser de inledande raderna i Strindbergs ”Ett drömspel”, och fastnar på orden allt är möjligt. Och visst, nu ska Ekdahls teater åter spela. Världen ska åter förtrollas.

Det här är en stor uppsättning, och skådespelarna är många. Mia Höglund-Melin har en tung roll som Emelie, som slits mellan lojaliteten mot sin alltmer skruvade make, som slår hennes barn och terroriserar både dem och henne med sin olidliga självrättfärdighet och sina bisarra renhetskrav. Lars Väringer gör en fin Isak Jacobi, och den antisemitism som också idag gör sig gällande framstår som just så föraktlig som den är. Carina M Johansson som syster till biskop Vergérus får till en karaktär som i sin låsta köld kan frysa en publik.

”Fanny och Alexander” är ett mäktigt och minnesvärt teateräventyr. Se den.

Teater

Fanny och Alexander

Göteborgs stadsteater

Av: Ingmar Bergman

Regi: Eva Bergman

Bearbetning: Stefan Larsson

Med: Carina Boberg, Marie Delleskog, Victoria Dyrstad, Jakob Eklund, Eric Ericson, Johan Gry, Sven-Åke Gustavsson, Johan Hafezi, Carina M Johansson, Mia Höglund-Melin, Thomas Nystedt, Ulla Skoog, Emelie Strandberg, Lars Väringer m fl

Musiker: Bernt Andersson, Anders Blad, Daniel Ekborg, Per Melin, Stefan Sandberg, Bo Stenholm

Scenografi: Tofte Lamberg

Dramaturg: Sisela Lindblom

Kostym: Ann-Margret Fyregård

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.