bokrecension • Publicerad 23 september 2019
Emma Hamberg.
Emma Hamberg.Foto: Anna-Lena Ahlström

Resten av allt är vårt

Självbiografi

Författare: Emma Hamberg

Förlag: Piratförlaget

Emma Hamberg har de senaste åren skrivit feelgood-romaner med alla ingredienser. ”Resten av allt är vårt” är däremot en självbiografisk berättelse. Boken börjar med att hon skiljer sig från sin kroniskt sjuke make Agi, full av skam och skuld. Men så inleder Agi en ny relation och då tycker Emma att hon kan börja dejta igen. Och helt plötsligt står han där, ungdomskärleken från Paris! Men är han redo för Emma?

När jag läser ”Resten av allt är vårt” tänker jag på den nyligen publicerade forskningen på Göteborgs universitet om kvinnliga influencers och bloggare: för att ha en framgångsrik karriär som influencer behöver du dela personliga erfarenheter och berätta om sådant som du tidigare tyckt var för privat; personliga trauman görs till triumfer när de delas och sprids i sociala medier.

”Det sägs att det mest privata brukar bli allmängiltigt, men i ”Resten av allt är vårt” blir det bara privat”

I den kontexten passar Emma Hambergs ”Resten av allt är vårt” perfekt. Det är som en expanderad dagbok där inget är för privat: skuld, skilsmässa, vänskap, ny kärlek, att blöda ur ”röven”, barnens pojkvänner. Dessutom består ”Resten av allt är vårt” till stor del av verkliga (om än kanske redigerade) sms-konversationer med vänner och tonårsbarn.

Det sägs att det mest privata brukar bli allmängiltigt, men i ”Resten av allt är vårt” blir det bara privat eftersom Emma Hamberg har svårt att sätta sina erfarenheter i ett större sammanhang. Tyvärr är också många av sms-konversationerna inte så intressanta att de behöver redovisas för utomstående. Jag blir uttråkad, men för den som vill ”tjuvläsa” sms och gå på fest med Emma och hennes vänner är ”Resten av allt är vårt” en perfekt bok.

Annika WallSkicka e-post