Annons

Efter det svåra 2018– så ska Borås Stadsteater gå mot framtiden

Dansteater med Birgitta Egerbladh och en mordgåta av Albert Camus. Det kommer Borås Stadsteater att ge under våren. Det säger teaterchefen Marie Nyman i en intervju där teaterledningen berättar om vart teatern är på väg efter de senaste årens turbulens.
Teater • Publicerad 2 december 2018 • Uppdaterad 3 december 2018
Foto: Elin Thornberg

BT träffar Marie Nyman tillsammans med marknadschefen Lena Hermansson och tekniske chefen Erik Lagerborg, för att prata hur man ska gå framåt efter motgångarna 2018.

– Våren 2019 sätter vi upp två egna produktioner. På stora scenen blir det en stor dans- och teaterföreställning med koreografen Birgitta Egerbladh. Den ska ha premiär den 7 mars, men har ännu ingen titel. Just nu går den under arbetsnamnet ”Dansteatern” och manuset kommer mer eller mindre att växa fram i workshops med de skådespelare och dansare som ska vara med. Repetitionerna börjar den 4 december. det finns flera skäl till att vi har valt den här pjäsen, dels är Birgitta Egerbladh en spännande regissör, dels har hon ett spännande arbetssätt i den här pjäsen där skådespelare och dansare möter varandra, säger Marie Nyman,.

Annons

– På lilla scenen ger vi ”Missförståndet” i regi av Jonas Österberg Nilsson. Han har varit här och berättat om sin idé och vi gillade den direkt. Mig veterligen har det aldrig satts upp en Camus-pjäs i Borås. Jonas Österberg Nilssons föreställning kommer att bli nyskapande både visuellt och idémässigt. Inte minst finns det en spännande mordhistoria i pjäsen.

Förutom egenproducerade dansföreställningen planerar teatern att visa åtta dansgästspel under året. Det blir mycket dans. Varför då?

– Ja det blir mycket dans i förhållande till tidigare, men vi har uppdraget att utöka repertoaren och även ta in annan scenkonst. I uppdraget ligger att förmedla mer dans, men inte på bekostnad av egna produktioner. Personligen tycker jag också att det är roligt att kunna förmedla mer dans, säger Marie Nyman.

– Dans som konstform ligger också i tiden. Den har fått mer inflytande över scenkonsten. Men det måste tilläggas att Birgitta Egerbladhs föreställning inte är en renodlad dansproduktion. Drama och dans växlar med varandra och går in i varandra, säger Lena Hermansson, marknadschef.

Vad har Borås Stadsteater för konstnärlig vision, egentligen?

– Tanken är att erbjuda något för alla genom egna produktioner, lunchteater och gästspel. Det har varit en turbulent period, men nu är vi på banan och jobbar framåt. Både ledningen och organisationen ser positivt på det. Så upplever jag det, säger Marie Nyman.

Men vad har ni för konstnärlig vision med era egenproducerade föreställningar?

– Som kommunal institution kan stadsteatern inte ha en smal vision som en privatteater som bara satsar på en viss typ av teater. Vi måste ha olika sorters genrer och visa både breda och smala produktioner. Som jag ser det är den konstnärliga visionen det som de konstnärer som jobbar på teatern betraktar som kvalitet. Men det beror på vem man frågar, säger Lena Hermansson.

Vad för slags teater vill ni göra?

– Vi måste ha en bred repertoar och göra teater som engagerar. Det är ett mål som de flesta teatrar har framför ögonen, säger Lena Hermansson.

”Det är viktigt att vi inte fastnar i gamla strukturer,”
Annons

Ni har ett repertoarråd som bestämmer vilka pjäser som ska sättas upp. Vilka ingår i det rådet och hur jobbar det?

– Vi har haft ett repertoarråd som har jobbat fram 2019 års repertoar. Nu ska vi ta oss an 2020, men det pågår en diskussion om hur vi kan utveckla arbetet. Det är viktigt att vi inte fastnar i gamla strukturer, säger Marie Nyman.

– I repertoarrådet ingår teaterchefen, marknadschefen, producenter och en skådespelare. Vi har träffat en hel del regissörer och pratat om deras idéer, men det är inte alls säkert att vi ska jobba på det sättet i framtiden, säger Lena Hermansson.

– Om vi ska göra teatern till en modern arbetsplats behöver vi tänka nytt och bryta maktstrukturer, så att de inte blir inrotade eller återgår till gamla mönster. Fler medarbetare måste få vara med och påverka verksamheten, säger tekniske chefen Erik Lagerborg.

”Som chef måste jag tänka strukturellt och om man har en konstnärlig ledare kan den personen inte också jobba som chef, för det blir bara rörigt i organisationen”

Tänker ni skaffa en ny konstnärlig ledare?

– Det vet vi inte ännu. Den frågan ingår i diskussionerna som förs. Som chef måste jag tänka strukturellt och om man har en konstnärlig ledare kan den personen inte också jobba som chef, för det blir bara rörigt i organisationen, säger Marie Nyman.

Ni pratar om att bredda teatern. Vilka är det som ni vill locka?

Båda de som inte har varit här förut och så förstås den redan vana teaterpubliken. Den sistnämnda måste förstås utmanas lite, och den nya måste man locka med något annat, säger Lena Hermansson.

Vad har ni för strategi för att locka publik?

– Genom marknadsföring på olika sätt och generellt hur vi väljer pjäser. Det finns inga enkla mirakellösningar, säger Lena Hermansson.

”Jag vill att våra medarbetare ska få jobba och vara stolta över verksamheten, för jag tycker att teatern är värd det.”
Annons

Teaterns fasta ensemble har minskat på grund av att skådespelare har slutat. Tidigare var det sju fast anställda skådespelare, men just nu är det bara fyra. Ska ni göra? Ska ni anställa fasta skådespelare eller ta in fler frilansar?

– Det är också en fråga som vi diskuterar. Flera har slutat av olika skäl och under 2019 tar vi in fler frilansande skådespelare för att inte binda upp oss innan vi vet hur vi vill ha det, säger Marie Nyman.

Marie Nyman, hur ser du som teaterchef på framtiden?

– Det har stormat och varit turbulent kring teatern men vi vill vända detta och skapa en annan bild av stadsteatern. Jag vill att våra medarbetare ska få jobba och vara stolta över verksamheten, för jag tycker att teatern är värd det. Det har varit för mycket fokus på konflikter och jag har gjort ett aktivt val att inte ta konflikter inför öppen ridå. Vissa medarbetares röster har trängt fram mer än andras, andra har knappast hörts alls, men nu skapar vi en modern arbetsplats där alla får komma till tals, säger Marie Nyman.

Niclas SennertegSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons