Kultur

Därför fick Dracula aldrig premiär

Teater ,
Salongen skulle ha varit fylld och premiärnerverna på helspänn inför storsatsningen Dracula.
Foto: Elin Thornberg
Salongen skulle ha varit fylld och premiärnerverna på helspänn inför storsatsningen Dracula.

I kväll skulle det ha varit urpremiär för den nyskrivna föreställningen ”Dracula” på Borås Stadsteater. Den skulle ha inneburit en storslagen nystart efter en stor och dyr modernisering av teatern. Men det som dödade Dracula-pjäsen var inte en silverkula eller solljus, utan försenade teknikleveranser.

”Inställt” står det på de Dracula-affischer som fortfarande sitter uppe här och var i Borås. Och bakom stora scenen på teatern står många av de kulisser som skulle ha använts. Teaterns dekorverkstad slet med dem in i det sista, men nu vet ingen vad som kommer att hända med dem.

– Vi har precis börjat ta ned en del av dem, berättar en scenarbetare i förbigående och pekar mot en kuliss av en stenfasad med murgröna som hänger i rep högt ovanför scengolvet.

Det kändes som ett riktigt antiklimax. Jag var helt säker på att det skulle ha blivit en uppskattad föreställning.

De obrukbara kulisserna, som det ligger flera månaders arbete bakom, hamnar i ett sidorum bakom scenen tills deras öde har avgjorts. Vad den inställda pjäsen i slutänden kommer att kosta i form av nedlagt arbete, icke uppfyllda kontrakt och uteblivna biljettintäkter är ännu oklart.

En som blev helt tagen på sängen av beslutet att lägga ned ”Dracula” var regissören Rikard Lekander. Han satt hemma i Örebro och höll på att planera de sista detaljerna när telefonen ringde.

– Det kändes som ett riktigt antiklimax. Jag var helt säker på att det skulle ha blivit en uppskattad föreställning.

För Lekander började arbetet med ”Dracula” för ett par år sedan. Han har själv skrivit manuset, med utgångspunkt från Bram Stokers klassiska skräckroman från 1897.

– Jag såg fram emot att få göra en riktigt storslagen och bjussig föreställning. Jag ville ta fasta på det skräckromantiska och det skulle ha blivit visuellt stämningsfullt med en stor ensemble. Vi hade till och med planerat ett 3D-hologram och en avancerad dekor.

Detta var sådant som den nya scentekniken skulle möjliggöra.

Första beskedet om att premiären skulle skjutas upp två veckor tog han med ro.

– Då hade jag inte en tanke på att det skulle bli nedlagt, men jag var ju inte på plats i Borås under den här tiden, så jag kunde inte följa det på nära håll.

Någon närmare förklaring har han aldrig fått.

– Jag har inte fått någon annan förklaring än att det hade något med bygget att göra, säger han.

I en gammal röd tegelbyggnad på baksidan av Stadshuset huserar den kommunala Lokalförsörjningsförvaltningen. Där arbetar ingenjören Kristoffer Gråhns som har varit kommunens projektledare för det försenade bygget på stadsteatern.

– Vi fick problem med att hålla tidplanen i projektet. Till slut blev tiden så knapp att teaterpersonalen inte hade tillräckligt med tid för att förbereda sig till premiären.

Men vad berodde det egentligen på?

– Vår scentekniska leverantör i utlandet hade svårt att hålla leveranstiderna. Det var där som problemen uppstod. Entreprenörerna på teatern har gjort ett fantastiskt jobb för att försöka komma i mål på utsatt tid, men det gick inte. Det har varit ett mycket komplext projekt där varje försening fått konsekvenser på alla övriga delar av projektet.

Några närmare detaljer kring orsakerna till förseningarna vill Lokalförsörjningsförvaltningen inte ge i dagsläget. Det finns nämligen fortfarande vissa oavslutade mellanhavanden mellan leverantören och Borås stad.

– Projektet är fortfarande igång. Det finns saker som vi jobbar vidare med men det är ett pågående arbete, säger Kristoffer Gråhns.

Det var väldigt nervöst. Vi fick rapporter vecka för vecka om hur det gick, och sedan dag för dag.

På teatern pågår intrimningen och finjusteringen av den installerade scentekniken för fullt, berättar teaterns teknikchef Erik Lagerborg. Under hösten växte oron för att de inte skulle hinna klart:

– Det var väldigt nervöst. Vi fick rapporter vecka för vecka om hur det gick, och sedan dag för dag. Vi trodde att det skulle räcka med 14 dagars uppskov för att klara premiären, men det gjorde det inte.

Till slut fick de tillgång till scenen i månadsskiftet september-oktober, strax innan skådespelarna skulle börja repetera. Men då var utrustningen varken provad eller intrimmad. Och tiden skulle inte räcka till för att utbilda den tekniska personalen i tid till premiären.

– När all teknisk utrustning levererats hade vi fortfarande en inkörningsperiod framför oss. Efter flera möten tvingades vi ta beslutet att ställa in efter att ha frågat oss själva: går det att köra? och: går det att göra på ett säkert sätt?, säger Erik Lagerborg.

Nu tar Borås Stadsteater istället nya tag inför 2019, med en repertoar av andra föreställningar.

Hos regissören Rikard Lekander, som också är konstnärlig ledare för Örebro Länsteater, ligger det oanvända ”Dracula”-manuset.

– Jag är nyfiken att få höra om det finns planer på att sätta upp pjäsen någon annan gång i framtiden, men hittills har jag inte hört något konkret om det, säger Rikard Lekander.

Om det till slut blir Borås Stadsteater som lyfter locket på vampyrens kista får tiden utvisa.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.