Kultur

BT:s recensenter listar årets bästa album

Kultur Artikeln publicerades

BT:s skivrecensenter har listat sina favoritskivor från året som gått.

Fredrik Söderlund: Snudd på magiskt med små detaljer

LOW

Album: Double negative

Bolag: Sub Pop/PGM

1. Att lyssna på Lows senaste skiva i hörlurar är en smått magisk upplevelse. Med sina små detaljer, sitt subtila oväsen och sin undersköna stämsång är det ljudet av en långsam och vacker undergång. “Double negative” är det bästa som Minnesota-trion har gjort sedan sitt fantastiska 90-tal.

NILS FRAHM

Album: All melody

Bolag: Erased tapes/BMD

2. Vissa kompositörer/låtskrivare har en helt egen klangvärld som på ett unikt sätt hittar rakt in i hjärtat. Tysken Nils Frahm är en av dessa. Han blandar klassiskt komponerade med elektroniskt och det är lika varsamt och sorgset som värmande och episkt.

CAT POWER

Album: Wanderer

Bolag: Domino/PGM

3. Chan Marshalls första skiva på sex år är en briljant och rörande sammanfattning av ett konstnärskap som varat i över 20 år. Ett djupt personligt dokument som både är ett bokslut och en början på ett nytt kapitel. Marshall blandar pop, blues, country och ballader på ett genialiskt sätt.

 

Årets bästa låt är….

Mitski: Two slow dancers

Ett åldrande par som brukade ha starka känslor för varandra försöker återuppleva allt i en sista dans. Mitski har skapat en svidande vacker ballad om en svunnen tid i två personers liv som är så hjärtknipande bitterljuv och gripande att det är plågsamt för tårkanalerna.

Fredrik Söderlund

 

Christian Naumanen: Ett litet mästerverk som bjuder in till en större resa

RAMBLING NICHOLAS HERON

Album: Manuel’s Dream

Bolag: Suitcase Studio & Shop

1. Ett universum hopsnickrat i en byrålåda. Ett litet mästerverk som bjuder in till en större resa. Inåt. Närmare något. Jag vet inte hur många kvällar jag tillbringat på min balkong, medan himlen färgats röd, ackompanjerad av den Fristadbördige popmystikern och hans kumpaner.

SARAH KLANG

Album: Love In The Milky Way

Bolag: Pangur/Bengans

2. Februari känns som en evighet sen, allt har gått från obskyrt till galaktiskt på ett år för americanafenomenet från Göteborg. Sarah Klangs magnifika debutalbum – och de påföljande konserterna – kommer leva långt bortom 2018.

JOHAN AIRIJOKI

Album: En blyg viol

Bolag: Johan Airijoki

3. Årets starkaste berättelser kommer från Gällivare, av en diversearbetare som varvar sitt musicerande med extraknäck i gruvan. Uppbackad av Malmfältens Rockklubb gör Airijoki en blues så innerlig att den kan förflytta berg, utan att tappa fotfästet.

 

Årets bästa låt är en cover: Ellen Sundbergs ”Häxprocessen”. Kjell Höglunds epos om sakernas tillstånd från 1973 får kuslig aktualitet genom Sundbergs lakoniska stämma. 21 verser och 15 minuter senare är det bara att konstatera att vi 2018 fortsätter bränna häxor, blinda för våra verkliga bekymmer.

Christian Naumanen

Karin Grönroos: Nerven och närvaron är främsta drivmedel

CAT POWER

Album: Wanderer

Bolag: Domino/PGM

1. Hela sex år sedan albumet “Sun” men Chan Marshall, mer känd som Cat Power, har inte tappat sin kreativa kompass. På “Wanderer” lyckas hon med konststycket att vara både melankolisk och hoppfull på samma gång, med nerv och närvaro som främsta drivmedel.

PHOSPHORESCENT

Album: C’est la vie

Bolag: Dead Oceans/PGM

2. Indiefolkgenren är inte självklart spännande men på albumet “C’est la vie” omvandlar Phosphorescent damm till guld. Finstämda melodier i kombination med ett lekfullt tilltal ger en ny känslighet och visst känns det som att Matthew Houck har hittat hem.

COURTNEY BARNETT

Album: Tell me how you really feel

Bolag: Marathon Artists/BOR

3. För många är nog Courtney Barnett mest känd för fjolårets samarbete med Kurt Vile, men denna andra soloproduktion i ordningen väger tyngre än så. Attitydspäckade texter i kombination med ett släpigt, taktfast sound som både skaver och rycker med.

 

Årets bästa låt är… Bite the hand från trion boygenious självbetitlade debut-EP. Ett låtbygge som går från avskalat till bombastiskt via skeva fuzzgitarrer och drömska röstharmonier. Utsökt.

Karin Grönroos

 

Anna Engström: Klangs fylliga honungsröst är en ren naturkraft

Sarah Klang

Album: Love in the milky way

Bolag: Pangur Records/Bengans

1. Göteborgs Sarah Klang släppte äntligen sitt första album i början av året. Och vilket album sen. Klangs fylliga honungsröst är en ren naturkraft. Storslagen, enkel och känslostyrd. I år sjöng hon bättre än någon annan om hjärtesorg, ensamhet och svek.

Christine And The Queens

Album: Chris

Bolag: Caroline

2. Jag föll hårt för Héloïse Letissier och skivan “Chris” - ett album som är gladpoppigt, modernt och samtidigt diskuterar samhället, könsroller och kärlek i alla former. Det lånas från ikoner som Michael Jackson och är både elegant och dansvänligt.

First Aid Kit

Album: Ruins

Bolag: Sony

3. Klara och Johanna Söderberg går runt i ruinerna av ett krossat förhållande och konstaterar enkelt att allting är skit. Albumet ”Ruins” är ett americana-gungande sorgearbete och ingen samlar ihop spillrorna lika snyggt som systrarna i First Aid Kit.

 

Årets bästa låt är mer årets viktigaste låt: Arktiska oceanen med Säkert!. 2018 blev klimatångesten ett faktum i Sverige och så även klimatpopen. Annika Norlin uttrycker nog mångas panik i raden “jag går runt och häller vattenglas när allt redan brinner”.

Anna Engström

 

Martin Högqvist: Sinnesutvidgande housemusik med starka känslor

THE BLAZE

Album: Dancehall

Bolag: Animal 63/RCA/Sony

1. De gör inte bara geniala och djupt existentiella musikvideos. De franska kusinerna Guillaume Alric och Jonathan Alric skapar också sinnesutvidgande housemusik som rör sig mellan Paris pulserande nattliv och känslostämningarna i ”Lost in translation”.

ÄNGIE

Album: Suicidal since 1995

Bolag: Universal

2. Låt dig inte avskräckas av titeln ”Suicidal since 1995” och omslaget med huvudpersonen Angelina ”Ängie” Dehn i en snara. För under 2018 har få andra artister slagits mot sina ångestmoln på ett lika uppfriskande, stilfullt och modigt sätt som hon har.

ANNA VON HAUSSWOLFF

Album: Dead magic

Bolag: Pomperipossa/Playground

3. När Anna von Hausswolff släpper lös sina musikaliska krafter på ”Dead magic” känns plötsligt alla andra artister futtiga i jämförelse. Drone-mästaren från Göteborg verkar helt sakna begränsningar och räds inte att öppna dörren till sina innersta känslorum.

 

Årets bästa låt är Dovas med Junior Brielle. Med referenser till Britney Spears och rader som ”baby, coolen är död, länge leve the cool” har bröderna Röhdin från Östersund fått pop-hjärtan att smälta och slå dubbla slag. Inget låter mer nu än Junior Brielle.

Martin Högqvist

 

Bella Stenberg: Neko Case hittar en helhet i melodi, text, sound och bild

Neko Case

Album: Hell-on

Bolag: Anti/Playground

1. Allkonstnären Neko Case hittar en helhet i melodi, text, sound och bild. I noir, alternativt, country, rock och pop. Hon blandar det enkla med det intrikata och har full kontroll över musikens och textens möjligheter. Det blir inte mycket bättre än så här.

Marmozets

Album: Knowing what you know now

Bolag: Roadrunner/Warner

2. Till de larmande gitarrerna fogas en typisk brittisk känsla för popkrokar. Underliga och underbara Marmozets är komplexa och kaxiga, energiska och medryckande. Deras genreblandande andra album ger dem egen självklar plats i den ångestfyllda samtiden.

Anna von Hausswolff

Album: Dead magic

Bolag: Pomperipissa/City Slang/Playground

3. Kyrkorgel och gotik, ilska ångest och svärta. Det finns ljus i mörkret, men jag har svårt att förstå varför svenska recensenter placerar von Hausswolff i något slags konstnärligt popfack. Det är ju post-metal och doom hon sysslar med.

 

Årets bästa låt är Grab ’em by the pussy av punkiga projektet Riot Grrrl Sessions. Inte för att den egentligen är bäst, utan för att den behövs. Liksom alla andra låtar om kvinnor som tar makten över sina kroppar. Eller inte lyckas, som i Neko Cases Halls of Sarah.

Bella Stenberg

 

Louise Olsson: Det finns ingen som gör musik som Robyn

ROBYN

Album: Honey

Bolag: Embassy One

1. 2018 insåg vi nog alla att det har gått alldeles för lång tid sedan Robyn välsignade oss med popmusik i första klass. Det finns ingen som Robyn, och hela världen förstår det. Äntligen kom hon tillbaka med fullpotten Honey och varje sekund är eufori.

LYKKE LI

Album: So Sad So Sexy

Bolag: RCA

2. Kvinnor överallt i världen lider av psykisk ohälsa, och när en kvinna vågar sätta ord på sin depression och vara öppen med den bör denne alltid lyssnas på. Lykke Li är inget undantag. Melankoliskt och deppigt, och budskapet slår hårt redan i låt ett.

BEACH HOUSE

Album: 7

Bolag: Arts & Crafts México

3. Beach House har alltid varit en duo som producerat nästintill perfektion. Victoria Legrands underbara röst slår i princip aldrig fel, och narrativet orsakar känslostorm hos lyssnaren. Det är ytterligare ett bevis på att kvinnor i musik gör sig bäst.

 

Årets bästa låt är Missing U med Robyn. Hela Robyns comebackalbum är en käftsmäll av glittrig discohångel-pop, och på Missing U är den som bäst. 80-talssynthar och Robyns excentriska röst är en frisk, färgstark vind bland annars less och grå "pop".

Louise Olsson

Håkan Persson: Tolv suggestiva och lågmälda protestsånger

NENEH CHERRY

Album: Broken politics

Bolag: Smalltown Supersound/Border

1. I den banbrytande genombrottslåten Buffalo stance blandade hon kaxig hip hop med mainstreampop. 30 år senare åker Neneh Cherry till Woodstock och spelar in ett album med styvpappans, trumpeteraren Don Cherrys gamla jazzpolare. Resultatet blir tolv suggestivt lågmälda proteststånger, med det hypnotiska öppningsspåret Fallen leaves som topp.

BETTYE LAVETTE

Album: Things have changed

Bolag: Verve/UNI

2. Medan Bob Dylan är upptagen med den amerikanska sångboken och rensar i de egna arkiven fortsätter andra artister att förvalta hans musik. 72-åriga Bettye Lavette pumpar tolv Dylan-låtar fulla med southern soul och adrenalin och plötsligt får klassiker som It ain’t me babe och The times they are a-changin’ en lika oväntad som lyckad ansiktslyftning.

VIAGRA BOYS

Album: Street worms

Bolag: Year0001/SPD

3. Svenska rockband håller på att bli en bristvara. Därför känns Viagra Boys första fullängdsalbum som en befriande spark i skrevet. Kvartetten, med den karismatiske sångaren Sebastian Murphy som självklar frontman, mixar krautrock och punk med stenhårda Stooges-riff och målar upp en dystopisk verklighet där hopplösheten och tristessen nästan går att ta på.

ÅRETS BÄSTA LÅT…

är 50 år gammal: Jag snackar förstås om George Harrisons While my guitar gently weeps som, när Giles Martin med varsam hand restaurerar Beatles legendariska ”Vita album”, än mer framstår som det geniala mästerverk det alltid har varit.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.