Kultur

Borås lånar ut modern konst – får gammal i utbyte

Skulptur Artikeln publicerades
Såningsmannen av Ivar Johansson.
Foto: Okänd
Såningsmannen av Ivar Johansson.

 

Borås lånar ut moderna utomhusskulpturer till andra västsvenska städer. Konsten som Borås får i utbyte består bland annat av gamla skulpturer av nakna kvinnor och en påklädd man.

Borås stad sprider samtida skulpturer till Ulricehamn, Skövde och Uddevalla under årets skulpturbiennal. Samtidigt får Borås låna verk av dessa städer till biennalen.

 

Declination av Tony Cragg.
Foto: Tomas Karlsson
Declination av Tony Cragg.

Till Skövde skickar Borås Tony Craggs stora gula skulptur Declination (2004), som står på Sandvalls plats i Borås. I utbyte får Borås låna skulpturen Såningsmannen som skapades av skulptören Ivar Johansson (1885–1970). Den ingår sedan 1950 i skulpturgruppen Livets brunn på Hertig Johans torg och på senare år har det rasat en häftig debatt i Skövde om huruvida den borde stå kvar eller rivas. Det är särskilt Såningsmannen som består av en påklädd bonde och en naken kvinna som kritiker har ansett vara kvinnoförnedrande.

Uddevalla får låna Ulf Rollofs skulptur Octopus (2001) som till vardags står på Hässleholmen. Under förra biennalen för två år sedan var verket utlånat till Ulricehamn. Från Uddevalla får Borås låna skulpturen Vadande flicka av den finske skulptören Matti Haupt.

Vadande flicka, av Matti Haupt.
Vadande flicka, av Matti Haupt.

De inlånade verken från Skövde och Uddevalla ska under Skulpturbiennalen ingå i en installation av nakna kvinnoskulpturer av äldre snitt i Stadsparken.

– Vår första tanke var att vi skulle få till ett utbyte av samtida offentlig konst med andra västsvenska kommuner, men det har visat sig att det inte finns så mycket samtida konst i dessa kommuner. Då lånar vi några gamla skulpturer och gör en grej av hur kvinnor har skildrats tidigare i konsten, förklarar Eva Eriksdotter, chef för Borås Konstmuseum.

Hur tror du konstpubliken kommer att reagera på dessa gamla skulpturer?

– Jag tror att de kan få upp ögonen för hur kvinnor har skildrats genom tiderna och att man kan titta på gamla skulpturer med nya ögon.

På Sandvalls plats kommer ett annat verk att placeras under biennalen, men vilket är än så länge hemligt.

Uddevallas kommunantikvarie Carl Casimir tycker att Borås tar ett intressant grepp med de nakna kvinnostatyerna:

– Det är spännande därför att man får ett bra fokus på genusförhållandena i gammal konst. Jag har själv ordnat konstvandringar med genusperspektiv i Uddevalla, vilket har varit väldigt populärt och lett till intressanta diskussioner.

Human Ostrich, av Maria Miesenberger.
Foto: Wikipedia
Human Ostrich, av Maria Miesenberger.

Till Ulricehamn lånar Borås ut Maria Miesenbergers Human Ostrich (2006), som står utanför Kulturhuset. Borås får i sin tur del av David Myrvolds verk Yggdrasil (2016), men i det fallet blir det inte en flytt utan något helt annat.

– Yggdrasil är en lång lysande rot som slingrar sig upp och ned ur marken på Bogesundskolans skolgård. Skulpturen går inte att flytta, men vi kommer att låta tillverka en ny del av verket som kommer att dyka upp i Borås som en liten lysande stubbe, säger Victoria Klaiber Svensson, som är kulturstrateg i Ulricehamn och projektledare för regionaliseringen av skulpturbiennalen.

Borås internationella skulpturbiennal invigs den 26 maj och pågår hela sommaren.

Yggdrasil, av David Myrvold.
Yggdrasil, av David Myrvold.