Annons

Beirut: Gallipoli

”Gallipoli” har en varm och bitterljuv ton som aldrig lämnar vemodet, tycker BT:s recensent Fredrik Söderlund.
Skivrecension • Publicerad 30 januari 2019
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.

Beirut

Genre: Pop

Album: Gallipoli

Bolag: 4AD/Playground

Zack Condon och hans Beirut dök upp som en musikalisk häxkittel i mitten av 00-talet. Med en unik mix av dramatisk Balkan-folk och episk indiepop stod han för något helt nytt. Inspelningen av senaste och femte albumet var ett ständigt pendlande mellan Berlin, Sydeuropa och New York med en gammal Farfisa-orgel som grundbult. Klezmer-inspirationen har skalats bort rejält och kvar är något som ibland låter förbluffande likt Jens Lekman. Absolut inget fel det, men särprägeln är bitvis saknad. Värmen från Medelhavsresorna som Condon gjorde under inspelningsprocessen har gjort starka avtryck. “Gallipoli” är döpt efter den lilla italienska orten (inte konflikten under 1:a världskriget) och har en varm och bitterljuv ton som aldrig lämnar vemodet.

Fredrik SöderlundSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons