Kultur o Nöje

Vad händer på Röhsska? Inger Landström tar pulsen på två museer

Kultur o Nöje Artikeln publicerades
Installation 06 av Fredrik Åkum. Foto Magnus Gotander

Göteborgs konstmuseum presenterar tre Stenastipendiater och Röhsska museet den danska textilformgivaren Margrethe Odgaard. Hennes utställning blir den sista på museet innan det stängs den 27 februari för 15 månader framåt.

Array

Plats: Göteborgs konstmuseum

Pågår till: 19 februari

Plats: Röhsska museet

Pågår till: 19 februari

Vindskyddet med stöttor av björkstammar ser bräckligt ut – inte mycket till skydd mot de mörka ovädersmolnen på det broderade taket. Att dessutom en mängd flygplan ses kretsa omkring i skyn gör hela scenariot än mer olycksbådande.

Ida-Lovisa Rudolfsson är en av de tre Stenastipendiater som just nu ställer ut på Göteborgs konstmuseum. Hon arbetar med måleri och applikation på textil och det vindskydd hon placerat mitt på golvet i utställningshallen ger en försmak av stämningsläget i alla de verk som hänger på väggarna.

De måleriska bilderna med sin lätt surralistiska ton tycks handla om utflykter och eskapader i stort som smått, om väntande strapatser och ensamhet. Ett iglooliknande tält på en ödslig iskant och ett fartyg som försvinner i fjärran. En flickgestalt med en stor resväska i handen stående längst ut på en oändligt lång brygga - titeln Sommarlov närmast förstärker bilden av övergivenhet.

Att fotografen Lotta Antonsson hämtat inspiration från Botticellis målning Venus´ födelse tycks uppenbart. Men hennes förföriskt poserande kärleksgudinnor på stranden stiger inte ut ur en snäcka utan har i stället fått snäckan placerad över hela ansiktet. Där sitter den som en stor smocka och förvandlar individen till enbart en anonym kropp.

Ännu mer grotesk blir upplevelsen av porträttbilderna där ögonen och ibland munnen täckts av snäckor. Lotta Antonsson lägger effektivt ett feministiskt raster över den manliga blicken.

Böljande tygsjok förvandlas till mäktiga bergsformationer och pappersbitar blir till blomblad – det är svårt att veta vad som är vad i Fredrik Åkums förvandlingsekvilibristiska måleri som verkar sväva någonstans mellan abstrakt och föreställande. Jag tappar fotfästet och låter mig villigt dras in bland svindlande höga alptoppar fast det egentligen är en hopskrynklad skjorta jag ser, något som i varje fall antyds av titeln Shirt.

Röhsska museets sista utställning före stängningen presenterar den danska formgivaren Margrethe Odgaard, 2016 års mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris. Hon visar textilier i en personlig, samstämd färgskala och har också tagit fram en egen kollektion väggfärger med enbart naturliga ingredienser: krita, linolja, vatten och pigment.

Överallt i den sparsmakade men mångfacetterade utställningen speglas Margrethe Odgaards stora intresse för att utforska färgens betydelse i olika sammanhang, som i en musikinspirerad installation med träsnitt gjorda i skilda träslag och skiftande färgnyanser.