Kultur o Nöje

Malin Nord träffar rätt i ”Barmark”

Kultur o Nöje ,
Malin Nord har full koll på språket i sin andra roman ”Barmark”.
Foto:

Malin Nords ”Barmark” är den så kallade svåra andraboken, efter ”Stilla havet”. Lena Kvist har läst en ny roman som kommer långt på sitt språk och sin skildring av komplicerad moderskärlek.

Barmark

Författare: Malin Nord

Förlag: Albert Bonniers

Artikeln publicerades 21 april 2017.

Malin Nords debutroman ”Stilla havet” var en typisk 2010-tals debut på storförlag. Perfekt utformad, men kanske lite lättglömd.

Författare avskyr ju att höra sånt, att de skulle likna varandra det ena eller andra sättet, men det finns en sorts nedskalad prosa med outsiders i huvudrollen som gror i författarhjärnor och ofta renodlas på skrivarlinjer och sedan hamnar mellan pärmar på Albert Bonniers eller Norstedts eller annat creddigt förlag.

Som Josefin Holmströms ”Antarktis”, Lina Josefina Lindqvists ”Skarv”, David Norlins ”Dagar utan ljus, nätter utan mörker”.

Ingen av de nämnda har blivit nominerade till Borås Tidnings Debutantpris, för övrigt, fastän de varit välskrivna.

Om Malin Nords ”Stilla havet” var en superskickligt formad text i lite Sara Stridsbergsk anda, var den ändå lite vag och undflyende åtminstone för mig. Någon sorts kärlek pågick i ett drömlikt Kalifornien, det var vågor och hav och bleknande färger.

I ”Barmark” har Malin Nord blivit mycket mer vardagligt rak i sitt uttryck. Berättelsen är i centrum, inte lika undflyende och det klär romanen väl.

Temat är föräldraskap och förlorade barn. Livet som mamma är smärtsamt, naket och komplicerat i Malin Nords version: titta på ett omslag på veckotidningen Mama och tänk precis tvärtom mot den glättade bilden där.

Vi rör oss mellan olika tidsplan. Anja är mamma till Hanne, en flicka på nästan tolv. Hanne är ett önskat, älskat och omhuldat barn. De båda utgör en liten och tajt familj och bor i skogen nära älven, i ett barndomshem som de egentligen inte har födslorätt till och snart måste lämna.

Anja är barnbarn till Signe, en norsk kvinna som flytt till Sverige över fjällen på 1940-talet när Norge var ockuperat av tyskarna. Signe är höggravid när hon flyr. Hon har också ett barn som hon lämnar bakom sig, lilla Olav som hon inte tror ska klara flykten över fjället. Olav får stanna hos Signes brors familj och hon tänker att de ska återförenas senare. Kvar i Norge finns också Signes man, som gripits efter att han och Signe varit aktiva i motståndsrörelsen.

Många år senare säger mormor Signe till Anja: ”Sorg går aldrig över, vad de än säger. Det kan du lära dig här och nu.”

Sorg kan kanske gå i arv, verkar det som i ”Barmark”. Kärlek också, förmodligen.

Till skillnad från den smalare ”Stilla Havet” borde ”Barmark” ha chansen att få många läsare, till exempel i bokcirklar.

Vart ska Malin Nords författarskap ta vägen härnäst? Jag vill gärna veta.

fakta

Har gått författarutbildning

Namn: Malin Nord

Född: 1973 i Östersund

Bor: I Stockholm

Böcker: Debuterade med romanen ”Stilla havet” 2012. Aktuell med nya romanen ”Barmark”.

Dessutom: Har gått utbildningen Litterär gestaltning vid Göteborgs universitet, samt arbetat som journalist.

Visa mer...