Kultur o Nöje

Kungen av sommarplågor är ännu bättre nu

Kultur o Nöje Artikeln publicerades
Kraften finns där. Per Gessles nya album är åtta skarpa spår. Foto: Anton Corbijn
Foto:1996-2001 AccuSoft Co., All rights reserved
Kraften finns där. Per Gessles nya album är åtta skarpa spår. Foto: Anton Corbijn

Hitmakaren Per Gessle har skapat en Halmstad-Nashville-hybrid. Och det är överraskande bra, tycker Anna Engström.

Per Gessle

Album: En vacker natt

Bolag: Space Station 12/Border

Många gånger har Per Gessles röst sjungit soundtracket för sommarens äventyr. Familjen gapade i kapp i bilen till lätt-trallade låtar om att fiska och och titta på kanal två. På väg mot sanddynor och hav.

Efter fyrtio år som musiker, en minst sagt imponerande karriär som innefattar en mängd musikprojekt och över 80 miljoner sålda skivor, är frågan, har kungen av sommarplågor något kvar att ge?

”En vacker natt” är den första av två album som utlovats under året och står för den trallande artistens första solosläpp på nio år. De båda skivorna spelades in i countrymeckat Nashville och redan i första spåret Min plats, märks det hur Halmstad och Nashville blandas ihop, blir något nytt. Vågskvalp och pedal-steel i en hybrid. Och det är överraskande bra.

Sist Gessle var på tapeten fick det hela ett abrupt slut. En världsturné med Roxette fick ställas in på grund av Marie Fredrikssons sjukdom. Det blev ett definitivt avslut för duon. Med Gyllene Tider på hyllan för tillfället, satsades krutet på en soloskiva. Långt ifrån elektriska Roxette och gladpopiga Gyllene Tider, vilket också har kännetecknat hans tidigare soloprojekt, men nu finns en skarpare och seriösare ton. Tillbakablickande och mer klarsynta texter och vackrare melodier.

Helt enkelt bättre. Inte minst tack vare gästartisterna som får stjärnglansen att lysa ännu lite starkare på Halmstadssonen. De raka, (oftast) finurliga vardagstexterna lyfter när Lars Winnerbäck sjunger om Småstadsprat och Helena Josefssons insats på duetten Första pris är det bästa på hela skivan.

Men vad vore Per Gessle utan ett par konstiga rader. Mannen som gjorde Roxettetexten ”Kissing is a colour, her loving is a wild dog” till något normalt att sjunga, har ju ett rykte att leva upp till. Och det gör han denna gång i Tittar på dig när du dansar, som har den helt otroligt knäppa textraden ”Du nådde näsan med din tå, det kändes viktigt då, kärlek låter så här: mahi nana”.

Men ja, karln kan än. Han kan till och med utvecklas och förbättras. Sommarlåtspotentialen har kanske minskat något, men kraften finns där. Det visar han på åtta skarpa spår nu, och han har lovat att göra det igen på uppföljaren ”En vacker dag” som släpps i september.