Kultur o Nöje

Fyra aha-upplevelser på Abecita

Kultur o Nöje ,
Naturfotografen Mats Andersson har gjort ett avsteg från det rent dokumentära och skapat ett digitalt självporträtt med många lager.
Foto:
Foto av Per-Anders Pettersson från en modevecka i Cape Town. David Hockney: Mats Andersson: valfri naturfotograf:
Hotell Zanzibar, scenografi av David Hockney 1980.

I fyra generösa utställningar öppnar Abecita portarna till inblick i lika många unika konstvärldar.

Array

Plats: Abecita Konstmuseum

Pågår till 11 juni

Pågår tills vidare

Artikeln publicerades 21 mars 2017.

Naturfotograferna tillkom 1966 för att motverka fusket i branschen. Inte sällan användes uppstoppade djur. Först ingick 21 medlemmar i upproret. Nu är de 140, varav 85 deltar med var sin garanterat äkta bild i den jubileumsutställning, som nu öppnats på både Abecita i Borås och i föreningens eget museum i Hallstahammar. Garantin är tillägget /N som i Natur efter fotografens namn.

Samtidigt bidrar en av dem, Mats Andersson, med en egen utställning på Abecita. Han vann i fjol världens främsta tävling för naturfotografer, utvald bland 50 000 insända bilder från 90 länder, samtidigt som han samma år var ”årets nordiska naturfotograf”, med seger i Nordens största naturfototävling.

En egen utställning har också tidigare boråsaren och BT-fotografen Per-Anders Pettersson, sedan länge verksam i Afrika. I African Catwalk har han under fem år rest runt i femton afrikanska länder och mött glädjen och särarten, denna gång i ett exotiskt mode som frodas i en krigshärjad kontinent trots fattigdom, sjukdomar och etniska konflikter.

Men inte nog med detta. I museets ägo finns också landets största samling av den i år 80-årige David Hockney, den engelske popkonstnären som sen över 30 år är bosatt i Kalifornien, men ännu är lika oförtröttlig i att förnya sin stil och teknik. Abecitas ägare, konstsamlarna Bengt och Berit Swegmark, har sedan 70-talet följt Hockneys utveckling och boråsarna kan nu med dem fira hans 80-årsdag i sommar med att visa 90 verk av honom jämte tiotalet affischer.

Alla de fyra utställningarna förmedlar en aha-upplevelse som förmodligen bara kan uppstå ur en sovring i flera led, sedan upphovsmännen själva valt ut sina mästerverk. Fortfarande är det väl lika nödvändigt att se en Hockneys samlade dyrgripar, som nu på Tate´s i London. Men likafullt är det en överrik utställning Abecita erbjuder. Det vi har, det har vi ju i Borås. Det räcker långt.

Mera tankeväckande är dock Naturfotografernas bild av en verklighet där över 16 000 arter nu är rödlistade och hotar försvinna, däribland flodhäst och isbjörn, genom tjuvjakt och miljöförstöring, med människan som det allvarligaste hotet.