Kultur o Nöje

”Första boken var enklast”

debutantpriset

2009 stod hon på Stadsteaterns scen och tog emot Borås Tidnings debutantpris. Torsdag kväll är Sara Mannheimer tillbaka för att samtala om sin tredje bok.

– Det blir inte lättare med tiden, säger hon om sitt skrivande.

Artikeln publicerades 9 februari 2017.

De teglade ateljébyggnaderna i Sickla ger en varm kontrast mot det moderna köpcentret de har som granne. Längst ner på gatan skjuter en gul skylt ut från väggen med texten ”STOCKHOLM HETA GLAS”. Inne i glasblåseriet är Sara Mannheimer i full gång med att förbereda kvällens kurs.

– Det här är egentligen mest för att finansiera skrivandet, säger hon. Vilket jag vet kan låta märkligt då vissa hade jobbat extra för att kunna finansiera glasblåseriet.

Hon var glaskonstnär innan hon blev författare. Eller ja, innan hon debuterade med en riktig bok. Skrivit hade hon gjort hela livet. Men det var debutromanen ”Reglerna” som fick hennes språk att äntligen stå i centrum. Med råge, dessutom – förutom att vinna Borås Tidnings debutantpris nominerades boken även till Augustpriset.

– I dag hade jag varit bättre på att förvalta uppmärksamheten, säger hon. Då var jag helt ny, hade inte gått någon skrivarskola och hade inget språk för att prata om mitt skrivande. Jag minns att jag fick en blackout på presskonferensen för Augustpriset.

Av Borås har hon bättre minnen (”inte så konstigt med tanke på att jag vann”), och kommer ihåg mottagandet av priset med glädje.

– Det var en storslagen känsla att veta att bli läst på det sättet – och jättemycket pengar att få såklart.

Efter debuten har Sara Mannheimer släppt ytterligare två böcker: ”Handlingen” (som belönades med Europeiska unionens litteraturpris 2012) och ”Urskilja oss”, höstens autofiktiva roman som inom ramen för en tågresa blottlägger berättarens (som också heter Sara) relation till sin mamma.

– Den är väldigt personlig, säger hon. Jag har velat skriva den länge, men varit rädd för det. När den väl kom ut var det med ett väldigt tryck. Det är det mest frigörande jag skrivit.

Är du en bättre författare i dag än när du debuterade?

– Det vetifan. Men jag känner mig friare. Jag trodde jag var fri efter första boken också, men det höll inte i länge. Den här gången har jag tagit mig igenom alla förbud jag kämpat mot, därför tror jag att det är på riktigt.

De senaste åren har Sara Mannheimer hållit sig à jour med landets debuterande författare genom att sitta i Katapultprisets jury (fram till i fjol).

Behöver vi verkligen priser i litteraturvärlden?

– Jag är kluven, säger hon. Det kan kännas helt odrägligt att de blir mer och mer avgörande för om en bok ska bli läst eller inte. Jag tycker det är rimligt att ifrågasätta hela kanon-tänket. Samtidigt är det ett sätt att lyfta fram ny litteratur till en större publik. Och som ny författare är det skönt att veta att någon faktiskt kommer läsa det man skriver och ta det på allvar. Det behövs med tanke på hur litteraturkritiken utarmas på redaktionerna i dag.

Hur ser du på din debutbok i dag?

– Jag gillar den. Jag läste faktiskt om den rätt nyligen, och det är klart man märker små språkliga saker som jag hade ändrat i dag. Men jag skrev boken med en stor självklarhet och jag tycker det lever kvar i texten.

Om du i dag hade fått ett ge ett råd till Sara Mannheimer 2009, vad hade det varit?

– Oj, jag vet inte. Jag var inte så rådlös då. Den boken var så lätt att skriva, det är de efteråt som blev svåra. Men rådet hade väl varit samma som i dag: misströsta inte så lätt.

FAKTA

Sara Mannheimer vann 2009

Ålder: 49 år

Bor: Stockholm

Gör: Författare/glasblåsare

Bakgrund: Vann BT:s Debutantpris 2009 för romanen ”Reglerna”. Har släppt ytterligare två romaner ”Handlingen” (2012) och ”Urskilja oss” (2016).

Aktuell: Gästar Debutantprisgalan torsdag kväll för ett scensamtal med BT:s chefredaktör Stefan Eklund.

Visa mer...