Kultur o Nöje

Ett körverk för både levande och döda röster

Kultur o Nöje Artikeln publicerades
Laura Lindstedt.
Foto:Heini Lehväslaiho
Laura Lindstedt.

”Oneiron” är Laura Lindstedts andra bok, nominerad till Nordiska Rådets litteraturpris. Thomas Kjellgren tycker att romanen är en fantasifull och skickligt sammanvävd berättelse om sju kvinnors olika dödsögonblick.

Oneiron

Författare: Laura Lindstedt

Förlag: Norstedts

Den finska författarinnan Laura Lindstedts Oneiron är en märklig roman. I bästa mening. Egensinnig, osannolik och fascinerande. I en ”fantasi om sekunderna efter döden” låter hon oss möta sju kvinnor från olika kulturer, alla med olika språk och med olika livssituationer.

Kvinnorna möts i dödens vita, öppna rum. I det drömtillstånd som titelns grekiska ord antyder. Några av dem dör av sjukdom, andra av mäns våld eller genom slumpens olyckor. Det är bara den judisk-amerikanska performancekonstnären Shlomith som genom sin självsvält medvetet söker sig fram till dödens gränstrakter. Hon är också den av kvinnorna som ges störst utrymme i romanen.

Laura Lindstedt gör det verkligen inte lätt för sig. Hon blandar friskt kvinnornas berättelser med tidningstexter, presentationer av Swedenborgs idéer, föreläsningar om judiskhet och anorexi och brev på hebreiska. Det skulle ha kunnat ha bli hur spretigt som helst, men på något mirakulöst sätt lyckas hon väva samman allting till att bli en fullständigt trovärdig och sammanhållen berättelse.

Hon vidgar våra föreställningar om övergången till döden och till de dödas livsrum. Men framför allt är det kvinnornas livsrörelser som blir det som växer sig fast hos läsaren. Det här är en berättelse som öppnar alla sina spjäll samtidigt. Ett körverk för levande och döda röster!