Filmrecension Artikeln publicerades
Riley Keough spelar Krystal, ledare för den grupp av unga tidningsförsäljare vars tillvaro skildras i "American honey". Vid sin sida har hon Jake (Shia LaBeouf). Pressbild.

Oberäknelig och otyglad med tungt soundtrack. Andrea Arnolds roadmovie är en omtumlande ungdomsskildring om kringresande kids i USA.

American honey

I rollerna: Sasha Lane, Shia LaBeouf m fl

Regi: Andrea Arnold

Känslan som infinner sig av Andrea Arnolds nära tre timmar långa roadmovie ”American honey” är lite som att kliva in i ett stökigt tonårsrum. En magnifik röra till omtumlande ungdomsskildring, oberäknelig och otyglad, med tungt soundtrack (bland andra Kevin Gates, Rihanna och Springsteen) och visuellt inramad av Arnolds karaktäristiskt kvadratiska foto. Ett lika bångstyrigt som effektfullt sätt att använda bildformatet för att illustrera hur instängda människorna i samhällets periferi är.

Sin vana trogen undviker däremot Arnold att själv reducera rollfigurerna till exempelvis offer, även om berättelsens huvudperson Star (amatörskådespelaren Sasha Lane, fantastisk!) onekligen är ett i många avseenden. En trasig ung själ som, när vi först träffar henne, jagar värdesaker bland sopor med sina småsyskon. Hemma blir hon utnyttjad av en alkoholiserad gubbe hon kallar för ”daddy”. Mamman är frånvarande, mat för dagen en bristvara.

Men trots, eller på grund av, sin bakgrund har Star en inre kraft som skiner igenom hennes smala tatuerade kropp. När hon träffar ett kringresande ungdomsgäng, som lever på att kränga tidningsprenumerationer, är hon stark nog att lämna allt bakom sig. En bidragande orsak är spänningen mellan henne och vad man först kan tro är gruppens ledare, Jake (Shia LaBeouf i synthartofs och piercing). Det blir en resa i tre berättarlager: den geografiska genom småstäder i mellanvästerns USA, en klassresa bland sociala skikt och en inre resa.

Sedan debuten ”Red road” har den brittiska filmskaparen Andrea Arnold (”Fish tank”) hunnit göra outplånliga avtryck och utveckla en distinkt personlig stil. Hon har en tydlig fascination för brutalistiska miljöer och en fantastisk förmåga att fånga skönhet i det fula. Känslan för att låta kameran fastna vid små detaljer i poetiskt laddade närbilder. Sinnligheten där man nästan kan känna beröringar, dofter, temperaturer.

”American honey” är första gången Arnold rör sig på amerikansk mark och tar sig an klassiska teman och miljöer, berättat ur ett ungt underklassperspektiv. Med misären ständigt närvarande är det ändå en optimistiskt lagd film om frihetslängtan, lust, drömmar, kärlek, att kasta sig ut i det okända – och att känslor är lika vackra och äkta oavsett vem som upplever dem. Även dem som ingen bryr sig om.