Kultur & Nöje

Starkt hästliv i Limmared

Kultur & Nöje
Marta Runemark: S Göran och draken, blandmaterial, 2013.
Foto:
Johan Lindberg: Häst om natten, olja. 2016.
Foto:

Hästliv är en av de finaste utställningar vi skådat, säger BT:s Rolf Haglund om sommarens evenemang på Limmareds Glasmuseum.

Artikeln publicerades 20 juni 2016.

Att avbilda hästar manar till mästerverk, alltsen engelska 1700-talsmålaren George Stubbs ägnat tio år åt att studera djurets anatomi, och i 18 månader via dissektion kartlagt varje muskel, sena och åder. Skelettet fann han fulländat – som symfonin för en musiker. Han angav den norm som ingen konstnär längre kommer förbi. Häromåret såldes en av hans hästmålningar för 22,4 miljoner pund, över en kvarts miljard.

Märkligare är att dussinet regionkonstnärer nu rentav utmanar honom, främst Marta Runemark med fem skulpturer, särskilt hennes bevingade häst och St Göran och draken, med draken formad av ett rävkranium och rygg av ullkardor. Sven Robert Lundquists båda bronser är ironiska praktverk. Tre keramikhästar av Kerstin Danielsson måste också ses, liksom Lena Björns serie bronsminiatyrer.

Men målarna är inte sämre, som Johan Lindbergs måleriskt mästerliga Häst om natten, och Mona Nicklassons fyra bilder i Stubbs efterföljd. Starkt plus också för Ingalill Lodebys färgglada parafras på Asmund Arles Häst som reser sig, vid Almåsskolan. Roj Friberg anspelar melankoliskt på en av Stig Dagermans sista texter, den om hur Gud kommer till Newton för att upphäva tyngdlagen men tillrättavisas och själv måste uppleva människolivets förnedring.

Ännu en gång signaleras en ny guldålder för regional konst.

*

Sanna gäller Kerstin Dahl-Noréns märkliga nyinvigda skulptur Via Media, i ljusgrå bohusgranit vid Nybron med tre tillhörande sittstenar. Den är inspirerad av Karin Boyes dikt ur samlingen Moln 1922 med raderna: ”Skön är glädjen, skön är också sorgen. Men skönast är att stå på smärtans valplats med stillad håg och se att solen lyser.” Det stora verket, fyra meter högt, bär Dahl-Noréns ständiga signatur, att verka med tröst, lugn och besinning i en taktil skönhet, nästan oemotståndligt lockande till beröring.

Både Limmaredsutställningen och Via Media är tillkomna via Tore G Wärenstams stiftelse som blivit allt viktigare för den lokala konstens bestånd.

Rolf Haglund