Kultur & Nöje

Mammaskeppet har hittat en hållbar kurs

Kultur & Nöje ,

Hur driver man ett indiebolag från en gammal villa utanför Kinna? Med tålamod, tystnad och en hel del mat.

Artikeln publicerades 1 mars 2016.

Boråsarna Emma Fyman och Göran ”Asson” Andreasson har drivit musikbolaget Mammaskeppet sedan 2011. Då var Emma 25 år och hade redan tillbringat tre år mitt i New Yorks punkscen. Nu skulle erfarenheterna komma till nytta på hemmaplan.

– De första två åren jobbade vi så jävla hårt, säger Emma. Mejlade alla tusen gånger, sedan tusen gånger till. Det var det jag lärde mig i New York. Men det gav ingenting. Knappt någon som svarade. Sedan ett par år tillbaka har vi därför en anti-PR-strategi.

I dag är hon 30 år, och bor med (numera äkta maken) Asson och 1-åriga dottern Stina i en charmig 30-talsvilla strax utanför Kinna. Därifrån för Mammaskeppet en stillsam, men ständigt puttrande, tillvaro.

Bolaget startades främst för att distribuera Emma och Assons egna musik, som gemensamma projektet Klubb Totaal. Dessutom släpper vännen Johan Olsson (J. Olsson, Stormkök) sin musik genom Mammaskeppet, och till våren kommer boråstrion Parallells debutalbum.

Så mycket mer är det inte. En annan sak Emma lärde sig i New York var nämligen att skivbolagsjobb inte automatiskt är kul bara för att en gillar musik.

– Jag lyckades få jobb på två av mina favoritbolag där, Norton och Tee Pee Records. Det roliga var alla fester och att hänga backstage. Men själva jobbet var liksom… postorder. Jag plockade och packade, eller satt framför en skärm hela dagen. Med Mammaskeppet kom jag på att om ingen annan betalar din lön, så kan ingen heller tvinga dig att göra de tråkiga grejerna.

I dag skickar Emma ut två mejl när bolaget släpper nytt: ett till Borås Tidning och ett till P3. Utöver det tycker hon inte det är värt jobbet. Hon är troligtvis inte ensam om inställningen.

Trots att det är enklare än någonsin för artister att distribuera sin egen musik direkt ut på nätet genom små indiebolag är det fortfarande de stora jättarna som håvar in pengarna. Enligt de senaste siffrorna från organisationen Musiksverige såldes det 2014 musik för drygt 1,4 miljarder kronor i landet. Det var femte året i rad försäljningen ökade. De tre stora majorbolagen – Warner, Sony och Universal – tog 96 procent av intäkterna.

I början av 2000-talet trodde många att den nya, digitala musikdistributionen skulle gynna småbolagen ekonomiskt. Så blev det inte.

– Men vem säger att du ska kunna leva på musiken? säger Emma. Jag betalar knappt för det jag lyssnar på, så varför ska någon annan betala för min musik? Det var aldrig pengarna jag drömde om. Det var att få ge ut musik.

Mammaskeppet ser till att pengarna rullar in från andra håll. Företaget är också Emmas cateringfirma, samtidigt som hon jobbar som kock på Landvetters flygplatshotell. Asson sköter bolagets bokutgivning och är elektriker. Enligt Emma en perfekt lösning för att göra musikverksamheten så fri som möjligt.

– Det var inte bättre förr i musikbranschen – det var bara mer business. Desto mer man lyckas tänka borta att det är pengarna som styr, desto bättre värld kommer vi få. Och, tror jag, bättre musik.

FAKTA

Emma Fyman

Ålder: 30 år

Gör: Driver skivbolaget Mammaskeppet, som även är en cateringfirma och bokförlag.

Bor: I Kinna med maken Göran och dottern Stina, 1 år.

Bakgrund: Uppvuxen i Sandared, gick musiklinjen på Bäckängsgymnasiet och spelade i band på Rockborgen. Flyttade som 20-åring till farbror Cliff i New York (där hon är född) och tog sig in på den amerikanska punkscenen med egna bandet Jadewalkers. Kom hem till Borås efter tre år och startade skivbolaget Mammaskeppet 2011.

Aktuell: Mammaskeppet släpper under våren Parallells debutalbum (april), en ny EP med Stormkök (april) samt en ny skiva med J. Olsson. Emma själv skriver ”bara typ två låtar om året” nuförtiden men hoppas kunna släppa lite egen musik igen längre fram.

Visa mer...