Kultur & Nöje

Konst med gedigen klassisk grund

Kultur & Nöje
Yvonne Nimar: Ord, stengodslera, järn, brevpapper, 2016.
Foto:
Jolanta Nowaczyk: Tanke, att vara bara en önskan, olja, 2016.
Helena Andersson: Abstrakt komposition IV, stengods, 2016.
José-Antonio Sarmiento: La luna asoma (Månen kommer fram), stengods, ek, björk, 2016.

Tre keramiker i raffinerat behandlad stengodslera, och en minst lika färgstark målarinna, alla med hela världen och naturen som inspirationskälla, och alla på gedignaste klassiska grund, möter vi på Galleri Jeanette Ölund och Ålgården.

Artikeln publicerades 18 oktober 2016.

Två konstnärskap förenas och öppnar varann, som Yvonne Nimars skulptur och Jolanta Nowaczyks måleri hos Ölunds. Båda har varit där förr, Nimar fem gånger.

Än märkligare är Nimars återbesök i klassicismen, som hos Degas balettflickor i tyllkjol, hos henne

dock i tarlatan, i grafiken använt för att torka färg av plåten. Detta jämte en Bonnards mjuka färger och gotländsk ”stendoft”, när hon i skulpturernas bakhuvud också knycklat ihop brevväxlingen med den döde själsfränden och kollegan Lars Johansson, som ett lyssnande in i sitt eget inre.

Lika egenartad är Jolanta Nowaczyks återkomst, nu som landskapsmålare. Hon kom till stan efter tolv akademiår i Gniezno i Polen för att gifta sig med Boråskonstnären Maurits Ylitalo. Här tar hon nu lika energiskt som djärvt upp utmaningen från några av konstens största, som Gerhard Richter och Ola Billgren, låt vara här i viss trygghet från de polska ödesfrågorna, hetsen mot judar, muslimer, araber och ryssar, men desto öppnare inför naturens livskraft, och alltid med sin egen konst som påminnelse och vapen mot allt skevt och galet. Hos båda kan vi känna konsten som ett yttersta livsvillkor.

Spanske keramikern och skulptören José-Antonio Sarmentio och svenska kollegan Helena Andersson arbetar sen 2008 gemensamt i Göteborg, och periodvis också utanför León i norra Spanien. Också de öppnar sig för naturen och dess krafter, när själva mediet, leran och glasyren, skapar en ny frigörande ”art pur”, i likhet med hos de båda konstnärerna hos Galleri Jeanette Ölund med drag av både tidlöshet och nästan magi.

Båda har imponerande verklistor med imponerande räckvidd över hela världen, och för alla de fyra i dagens utställningsrond gäller att de arbetar med en intuition och ett allvar som låter ana en konstnärlig vilja som återigen går utöver det emotionella , stämningsmättade och tematiskt melodiösa in i mera tidlösa, eviga dimensioner.