Annons
Nyheter

Topp Tio 1991

Nyheter • Publicerad 29 september 2008
Foto: 

Ny vecka, nya utsikter och en ny lista.

Här hittar vi bland annat tidernas bäste actionregissör, en paranoid Kevin Costner och två stenhårda brudar som när de inte spränger svinaktiga mäns bensinfyllda lastbilar väljer att lämna jordelivet med en smäll.

Annons

DE TIO BÄSTA FILMERNA 1991

1) Terminator 2: Judgement Day

James Cameron var från 1984 till 1991 gud. Resan började med The Terminator och via Aliens och The Abyss kulminerade i filmen som förändrade filmbranschen mer än någon annan under 90-talet: Terminator 2. Actionscenerna, den inte så lite dystopiskt olycksbådande dramaturgin och de för årtalet totalt revolutionerande specialeffekterna blir till en helt perfekt hårdslående ångvält som lämnar en fullständigt utmattad. Linda Hamilton gör tidernas bästa kvinnliga actionroll och det är verkligen synd och skam att hon mer eller mindre försvann från filmkartan efter det här.

2) Delicatessen

Marc Caros och Jean-Pierre Jeunets definitiva internationella genombrott: En i många aspekter väldigt fransk film med bisarra karaktärer, snårig och lekfull historia och smått galet utförande. Det är dock de båda franska regissörernas (som i och med fjärde Alien-filmen gick skilda vägar) vidunderligt visuella stil som gör Delicatessen mest minnesvärd.

3) Silence of the Lambs

Få filmskådespelare är så intimt förknippade med en roll som Anthony Hopkins och hans demoniske Hannibal Lecter. Naturligtvis finns det en anledning till detta, och det är att han helt enkelt regerar. Silence of the Lambs är knappast okänd för NÅGON, så det räcker så.

4) Fisher King

Istället för att som vanligt ge sig hän åt urflippade galenskaper väljer istället Terry Gilliam att betrakta dåraktigheterna genom en mentalt instabil man med en ömt vakande öga. Fisher King är ett rörande och genuint välspelat drama om jakten på det man inte tror sig vara värd eller någonsin kunna finna, och så den heliga graal då...

5) JFK

Annons

Om man som jag är oroväckande svag för konspirationsteoretiska, politiska dramathrillers är JFK den ultimata tretimmarsfilmen. Oliver Stone och Kevin Costner får här frossa till förbannelse i de oräkneliga stickspåren som följde mordet på John F Kennedy 1963. Eftersom filmen trots allt bygger på verkliga händelser vet man hur det i slutändan kommer gå, men eftersom allt är så välgjort blir det in i det sista obönhörligt spännande.

6) Night on Earth

Jim Jarmusch Tom Waits-tonsatta episodfilm som handlar om fem olika städer, fem olika taxibilar och fem olika samtal under en och samma natt på jorden. Den direkt märkbara Jarmuschtonen över allt är tillbakalutad, surrealistiskt hjärtlig och svävande, precis som det ska vara.

7) The Doors

Val Kilmer (porträttlik den store Jim Morrison) i sitt livs rollprestation. En ur många aspekter regelrätt biografi om ett av de mest mytomspunna band som någonsin existerat, men i händerna på den just då oefterhärmlige Oliver Stone blir det febrig, filmisk magi.

8) Cape Fear

Förutom att det är denna film som gett upphov till det absolut bästa Simpsonsavsnitt någonsin (Cape Feare med Sideshow Bob och hans kamp mot krattor och att få mörda Bart) är det en avskyvärt brutal och ondskefull skildring av hämnd, dolda hemligheter och död.

9) Thelma & Louise

Slutscenen är så vacker, så bedövande och hjärtskärande vacker. Som film är Thelma & Louise en av 90-talets bästa road movies, men när resan har kommit till sitt oundvikliga slut är det de sista skälvande sekunderna som man för alltid minns.

10) Point Break

Om man bortser från det faktum att ingen av Keanu Reeves eller Patrick Swayze någonsin har varit snyggare och därmed skickade horder av hunktörstande kvinnor (framför allt) till biosalongerna 1991 är Point Break en riktigt bra actionstänkare. En film om heder, plikt, adrenalin och sökandet efter den perfekta vågen.

Karl Åkerström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons