Insändare

Visa respekt för era kunder, Mediamarkt

Insändare Artikeln publicerades
Foto: Johan Nilsson / TT

Två år senare har datorn kostat 2 700 kronor i reparations- och service- kostnad, skriver Tommy Gylling.

Jag köpte en bärbar dator för enkla vardagsärenden hos Mediamarkt till ett pris av 3 200 kronor. Redan från dag ett startade problemen och enkla funktioner fungerade inte.

”Strategin är skogstokig och lätt att genomskåda.”

Redan vid första besöket för åtgärd blev det bekymmer. Personalen varnade för att garantin inte skulle gälla. Kostnaderna kunde bli 1 000 kronor. Signalen var kristallklar. Vi hjälper dig bara mot extra betalning och vi tar inte ansvar för den nya datorn.

Två år senare har datorn kostat 2 700 kronor i reparations- och servicekostnad. Jag har hämtat och lämnat datorn vid 13 olika tillfällen. Justeringar har gjorts vid fem–tio olika tillfällen.

Efter ett tag ledsnade man på att ta betalt och kommenterade med att datorn var ett måndags- exemplar. En av cheferna önskade lycka till med det smittade exemplaret.

Strategin är skogstokig och lätt att genomskåda. Först en extra dyr försäkring och sen göra kunden osäker på en undermålig garanti. Till sist, att hänvisa alla problem till mjukvarugarantin då den går ut först. Till slut räknar man med att kunden inser att det lönar sig att köpa nytt.

Mediamarkt har slagit ut en stor del av konkurrenterna med sitt stora sortiment och låga pris. De som är kvar har gått motsatta vägen. Mindre sortiment och ökad servicegrad.

Som sista åtgärd valde jag att kolla hos en konkurrent om de kunde åtgärda datorn. Mot alla odds gjorde de detta och dessutom gratis.

I dag fungerar datorn alldeles utmärkt.

Tommy Gylling, pensionär

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.