Annons

Vi vill stoppa extrema höjningar av bensinskatten

Svar till Janne Berglund, Bensinskatteupproret 2.0, BT 1/5.
Insändare • Publicerad 14 maj 2019
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

När vi tog initiativet att dra igång Riksdagens bilnätverk var ett av våra syften att få igång en ordentlig samhällsdebatt om bilens betydelse i vårt stora glesbefolkade land. Det har lyckats långt över förväntan.

Kostnaderna för bilarnas bränsle är en viktig fråga. Vår prioritering är just nu att försöka stoppa ytterligare orimliga skattehöjningar på bensin och diesel. I den budget Moderaterna och Kristdemokraterna fick igenom i riksdagen stoppade vi den automatiska årliga höjningen av bensinskatten utöver inflationsjustering. Tyvärr har S, MP, C och L beslutat att återgå till den tidigare årliga uppräkningen av skatten från och med nästa år.

Annons

Ett nytt hot är den omfattande ”gröna skatteväxling” som samma partier utlovar. Men grön skatteväxling brukar tyvärr betyda att man höjer skatter på energi och resor, men utan att sänka andra skatter. Det kommer att bli nästa politiska strid i frågan.

På sikt vore det välkommet med lägre beskattning på nödvändigt resande, men just nu är de akuta hoten i fokus.

Jan Ericson (M), Ubbhult

Sofia Westergren (M), Stenungsund

Lars Beckman (M), Gävle

Kjell Jansson (M), Stockholm

riksdagsledamöter och initiativtagare till Riksdagens bilnätverk

Annons
Annons
Annons
Annons