Insändare

Vi vill stoppa extrema höjningar av bensinskatten

Insändare Artikeln publicerades
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Svar till Janne Berglund, Bensinskatteupproret 2.0, BT 1/5.

När vi tog initiativet att dra igång Riksdagens bilnätverk var ett av våra syften att få igång en ordentlig samhällsdebatt om bilens betydelse i vårt stora glesbefolkade land. Det har lyckats långt över förväntan.

Kostnaderna för bilarnas bränsle är en viktig fråga. Vår prioritering är just nu att försöka stoppa ytterligare orimliga skattehöjningar på bensin och diesel. I den budget Moderaterna och Kristdemokraterna fick igenom i riksdagen stoppade vi den automatiska årliga höjningen av bensinskatten utöver inflationsjustering. Tyvärr har S, MP, C och L beslutat att återgå till den tidigare årliga uppräkningen av skatten från och med nästa år.

Ett nytt hot är den omfattande ”gröna skatteväxling” som samma partier utlovar. Men grön skatteväxling brukar tyvärr betyda att man höjer skatter på energi och resor, men utan att sänka andra skatter. Det kommer att bli nästa politiska strid i frågan.

På sikt vore det välkommet med lägre beskattning på nödvändigt resande, men just nu är de akuta hoten i fokus.

Jan Ericson (M), Ubbhult

Sofia Westergren (M), Stenungsund

Lars Beckman (M), Gävle

Kjell Jansson (M), Stockholm

riksdagsledamöter och initiativtagare till Riksdagens bilnätverk

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.