Annons

Vi återställer efter fibergrävning så fort vi kan

Fiber • Publicerad 25 oktober 2017
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Som vanligt är Claes Jacobsson på Borås Entreprenad irriterad över servicekontoret och dess personal. Servicekontoret och våra privata under-entreprenörer har under året lagat över 40 000 kvadratmeter fiberschakter. Det hade vi knappast klarat med dålig planering.

Servicekontoret beklagar givetvis den frustration som boende i Brämhult och andra områden känt och känner för alla grävningar och medföljande lagningar efter fiberschakterna.

Annons

Men jag kan garantera dig att servicekontoret med underentreprenörer planerar och återställer så fort vi kan. Även NCC, som är anlitat av tekniska förvaltningen för att laga fiberschakter, planerar och arbetar systematiskt med fiberåterställningar.

Vad det gäller Brämhult och gatorna du nämner, så har problemet varit att servicekontoret började med återställningen i detta område men fick avbryta på grund av problem mellan fiberaktören och vår beställare. Så under två månader fick vi inte lov att laga efter fiberschakterna i detta område.

Och på vissa gator kommer vi att avvakta med lagningarna till våren/sommaren 2018 då det under våren 2018 kommer att grävas för elkablar utmed kyrkvägen, Prästliden och Flädergatan. För om vi återställer dessa gator nu, kommer vi givetvis att bli kritiserade för dålig planering – först återställa och sedan gräva upp igen.

Vår planering är att på måndagen den 23/10 påbörja de sista lagningarna i området och är vädret med oss så är hela Brämhult återställt efter fiberschakter i slutet av vecka 43.

Ulf Raneby, avdelningschef entreprenad, servicekontoret

Annons
Annons
Annons
Annons