Insändare

Västtrafik: Vi vill hjälpa alla kunder

Replik Artikeln publicerades
Vi jobbar hela tiden med att fånga upp eventuella brister och åtgärda dem, skriver Henrik Kjellberg på Västtrafik.
Foto: Arkivbild
Vi jobbar hela tiden med att fånga upp eventuella brister och åtgärda dem, skriver Henrik Kjellberg på Västtrafik.

Svar till signaturen Upprörd, BT 9/7.

Din väninna tycks ha hamnat i en besvärlig situation samtidigt som det är glädjande att höra att hon är fortsatt aktiv och positiv. Vårt mål är att hjälpa henne och alla andra kunder att få den bästa möjliga resan utifrån deras förutsättningar. När vi planerar resor spelar många variabler in.

Det är din hemkommun som avgör hur, när, var och till vilken kostnad du får använda färdtjänst. Och det är din vårdgivare som utifrån ditt medicinska tillstånd avgör hur din resa till och från vården ska fungera.

”Ibland händer tyvärr något på vägen, antingen i trafiken eller med en kund, som gör att det blir förseningar. Vi gör då vårt bästa för att hantera dessa förseningar innan det drabbar kunden.”

Eftersom serviceresor är samhällsbetalda är det upp till varje kommun att avgöra hur stor del av kostnaden som ska belasta kunden.

Den som beviljas serviceresa, oavsett om det är en färdtjänst- eller sjuk- resa, behöver också stöd för att resa. Exakt vilket stöd kunden behöver anges i kundtillståndet och det är utifrån det vi planerar trafiken.

Västtrafiks uppdrag är att samordna alla dessa färdtjänst- och sjukresor så att alla kunder får sin bästa möjliga resa, utifrån de förutsättningar som kommunen respektive regionen satt upp för dem.

Men ibland händer tyvärr något på vägen, antingen i trafiken eller med en kund, som gör att det blir förseningar. Vi gör då vårt bästa för att hantera dessa förseningar innan det drabbar kunden. Till exempel genom att planera så att kunder med större behov prioriteras före någon med mindre behov. Tyvärr kan det ändå hända att kunder drabbas och det beklagar vi verkligen.

Vi jobbar hela tiden med att fånga upp eventuella brister och åtgärda dem. Alla synpunkter är viktiga för oss och vi utreder varenda en. Om din väninna är missnöjd med en resa är hon alltid varmt välkommen att höra av sig till vår kundtjänst.

Henrik Kjellberg, Västtrafik

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.