Annons

Varför höja priset för bussresorna?

Priset för bussresorna har tyvärr stigit mer än för andra varor, konstaterar V-politiker.
Insändare • Publicerad 7 september 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Therese Loberg

Efter denna torra och heta sommar med skogsbränder har fler människor insett att klimatförändringarna även kan drabba Sverige. Tyvärr verkar det som om FN:s klimatpanels prognoser slår in med större kraft än vad de visat. Ännu har medeltemperaturen ”bara” stigit med cirka en grad (jämfört med början av 1800-talet), men om vi inte gör något riskerar vi att nå upp till två grader och mer. Då skulle civilisationen drabbas av mycket stora utmaningar.

I Sverige står transportsektorn för den största delen av utsläppen av växthusgaser. I Borås har vi därför försökt minska bilismen genom att erbjuda en ganska bra busstrafik, bland annat går de flesta stadsbussarna på biogas. Det har uppskattats och många turer är också fyllda till bristningsgräns.

Annons

Priset för bussresorna har tyvärr stigit mer än för andra varor de senaste 10–20 åren. Därför är det viktigt att inte höja busstaxorna mer, så att folk därmed tar bilen istället. Tyvärr har den grönblå majoriteten i regionen lagt förslag om att höja avgifterna. Varför?

Vänsterpartiet vill att folk skall slippa ta bilen och vill därför frysa priserna under 2019. Alla andra partier vill höja priserna. Vi vill sänka priset på pendlarkortet Regionen runt 30 dagar, från 1 725 kronor till 1 400 kronor. Vi vill också återinföra rabatten för ungdomar, som en utökning av dagens studentrabatt.

Att priserna skall hållas låga är även viktigt för många som har låga inkomster – för oss är det självklart att man skall ha råd att åka. På sikt vill vi göra bussresorna avgiftsfria, vilket man har klarat i några kommuner.

Marjan Garmroudi

Tommy Josefsson

Vänsterpartiet i Borås

Annons
Annons
Annons
Annons