Annons

Utmärkt om Skolverket menar vad det säger

Svar till Anna Westerholm, Skolverket, BT 26/10.
Slutreplik • Publicerad 5 november 2019
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Alexander Olivera/TT

Få om någon i Sverige har betytt så mycket för förståelsen av marknadsekonomi och fri företagsamhet som LO-ekonomen Rudolf Meidner.

Först när han fick stöd för planerna på kollektiva löntagarfonder kvicknade näringslivet till och började folkbilda brett om företagande, entreprenörskap och enskild äganderätt som källor till utveckling och välstånd. När socialismen basunerades ut på gator och torg kom också motreaktionen.

Annons

I bästa fall får Skolverkets förslag till nya kursplaner en liknande effekt. Inte nog med att de redan har inspirerat en hel kör av kritiska röster att undra vad som pågår; reaktionerna har också fått Skolverkets företrädare att låta som riktiga katederkramare och försäkra att man minsann är minst lika mycket för ämneskunskaper och hårda fakta som någon annan.

Det är inte helt lätt att se hur detta stämmer överens med att de direkta referenserna till konkreta begrepp som lyrik, saga, nationalsången, Bibeln, öar, berg och öknar blir färre i förslagen, medan de abstrakta och vagare termerna blir fler. Men det vore väl utmärkt om Skolverket menar vad man säger och efter remissrundan omarbetar sina förslag så att de ännu tydligare framhäver budskapen om kunskapens och traditionens värde som man säger sig vilja förmedla.

Tycker man att det är en övermäktig uppgift att själva plöja kursplaneförslagen och jämföra med dem som gäller i dag kan man med fördel gå till axess.se, där en av Utbildningssveriges mest erfarna personer, professor Hans Albin Larsson, redan gjort jobbet (om än inte i alla ämnen).

PJ Anders Linder, chefredaktör, Axess magasin

Annons
Annons
Annons
Annons