Insändare

Ta kritiken mot teaterledningen på allvar

Stadsteatern Artikeln publicerades

Marie Nyman, teaterchef på Stadsteatern, har varken varit på premiären eller repetitioner av vare sig Kontakt till varje pris eller Bröderna Lejonhjärta, trots att hon vid båda tillfällena varit i tjänst som vanligt eller jobbat från kulturförvaltningens kontor.

Flera som frilansat på teatern har varit i liknande situation som Ramtin Parvaneh beskriver i BT, de vet knappt eller inte alls vem teaterchefen är, även när hon varit på teatern.

Kritiken mot Marie Nyman som frånvarande och oengagerad chef, som brister i kunskap om många konstnärliga arbetsprocesser, har varit konsekvent under lång tid, både från frilansare, anställda som valt att lämna och fast anställd personal. Den har framförts av många olika människor. Hur konsekvent ska kritiken behöva vara för att den ska tas på allvar?

Det här är inte ett normalt arbetssätt för en teaterledare. Det var inte teaterns fasta personal som hängde upp banderollen med ”Teaterchef utan åsikter sökes”, utan frilansande konstnärer som ofta gör kontroversiell konst som bidrog med den träffsäkra beskrivningen. Det blir väldigt fel att förvaltningschefen antyder att paketet ställts ut av den fasta personalen (som ska gå en medarbetarutbildning). Hon säger ju samtidigt att hon inte vet vem som gjort det. Det blir återigen ett skuldbeläggande av en hel personalgrupp som blivit väldigt utsatt.

Man ska komma ihåg att alla som vågar uttala sig vet att de kan bli av med jobbet, eller inte få jobb på teatern igen. Alla som uttalar sig tar en stor professionell risk. Ändå är det väldigt många som tycker att kritiken är så viktig att de valt att tala.

Tidigare medarbetare