Insändare

Västlänken en förutsättning för Göteborg–Borås

Replik
Artikeln publicerades 30 september 2017.

Svar till Sten Jonsson, BT 21/9.

I en insändare i BT 21/9 skriver Sten Jonsson en massa strunt. Han är en känd västlänksmotståndare och det får han gärna vara, men att fara med osanning på detta grova sätt är otillständigt för en som kallar sig samhällsplanerare.

1. Faktum är att Västlänken är ett statligt projekt som finansieras av statliga pengar (17 miljarder), statlig trängselskatt och mindre insatser av Göteborg (1,25 miljarder) och VGR/Halland i det så kallade Västsvenska paketet. Västlänken är inte utbytbar mot annat som Sten Jonsson påstår.

2. Västlänken är en förutsättning för utbyggnad av järnväg mellan Göteborg och Borås. Centralstationen är full. Det är stopp! Göteborgs och regionens politiker slåss lika hårt för en ny järnväg Borås–Göteborg som någon annan. De förstår dock att Västlänken, som fördubblar kapaciteten på Göteborg C, måste byggas. Förhoppningen har varit att Bo-rås–Göteborg skulle byggas samtidigt. Den striden är inte över än. Västsveriges politiker, även de göteborgska, kommer att strida hårt för att få in sträckan Göteborg–Borås i den nationella planen.

3. Göteborgarna har inga pengar att skänka till andra projekt. I själva verket ”får” Göteborg för sina 1,25 miljarder Marieholmstunneln (som fördubblar kapacitet för bilar under älven), delar av Hisingsbron, Olskroken planskildhet och en rad kollektivtrafiksatsningar i det Västsvenska paketet.

4. Det finns ett aktivt motstånd mot Västlänken i Göteborg, det är riktigt. Den senaste demonstrationen samlade drygt 5 000 i tåget och 2 800 på Götaplatsen. Det är alltså mindre än en procent av göteborgarna som tillhör motståndarskaran. Sten Jonsson tillhör denna minoritet.

Anders Högström, liberal debattör