Insändare

Snabb järnväg är orimligt dyr

Insändare Artikeln publicerades
Foto: Bezav Mahmod/SvD/TT

Svar till Tom Andersson (MP), BT 12/2.

”Det är dags att fatta ett modigt och framåtsyftande beslut. Nu bara gör vi det, Sverige, bygger höghastighetsjärnväg”. Det måste vara en bankir, som skrivit det, som har tillgång till hur mycket pengar som helst.

Nej, det är Tom Andersson (MP). Det är han som anser att det är ”billigt” att lilla Sverige tar fram plånboken och betalar över 200 miljarder, vilket inte kommer att räcka för ett tåg som inte hela Sverige får tillgång till.

Det finns folk norr om Stockholm också, Tom Andersson. Och det finns folk som kommer att bo vid sidan av dessa fantasibanor som, om de vill åka med, måste ta sig till en station där dessa tåg skulle tänkas stanna. Det blir väl då med bil skulle jag kunna tro.

”Att jämföra kostnaden för ett höghastighetståg med vad privatpersoner lägger ner på att ha bil, måste väl vara ett stort skämt från Tom Anderssons sida.”

Dessutom kommer dessa tåg, om de blir av, att vara helt omoderna 2040, eller när de i så fall skulle börja byggas. Dessutom ingår inte tågseten i den summa du nämner, utan de kommer att kosta 300 miljoner kronor styck. Hur många av dem behövs, 12–14 stycken? När det gäller ekonomin för dessa tågset, behöver de ha en strömförande ledning som är påkopplad ständigt.

Det behöver inte ett modernt magnettåg som dessutom inte är markbundet, utan går på betongfundament ovanför markytan. Dessa tåg använder dessutom elen bara den bit som finns under tåget, då tåget själv kopplar på den el det behöver och elen slås ifrån den sträcka det just passerat. Visste du om detta, Tom Andersson?

”Ingen höghastighetsjärnväg i världen kan ekonomiskt motiveras i ett land med bara 10 miljoner innevånare”, skriver Fredrik Daveby, vd för Motormännens riksförbund.

Att jämföra kostnaden för ett höghastighetståg med vad privatpersoner lägger ner på att ha bil, måste väl vara ett stort skämt från Tom Anderssons sida.

Se främst till att de järnvägar vi har fungerar efter tidtabellerna och renovera vissa sträckor för 250 km/tim, som vi redan har tågset som klarar – SJ3000.

Den enorma summa som du anser att vi skall lägga på denna järnväg kan mycket bättre användas. Delar av den till äldreboenden och sjukvården, som kommer att få oerhörda problem med en allt äldre befolkning. Där kommer delar av denna storslagna summa bättre till användning.

Leif Petzäll

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.