Insändare

Ska förskollärare sköta brandskyddet också?

Insändare Artikeln publicerades
Foto: Vegard Wivestad Grøtt/TT

Varför hade förvaltningen förskollärarexamen som krav för de biträdande rektorstjänsterna från första början, undrar skribenten.

Signaturen Trött leg. förskollärare skriver i BT 25/10 angående besparingarna i förskolan: ”Vem ska boka vikarier? Vem ska hålla i brandskyddet? Vem skriver protokoll? Vem uppdaterar policyn? Listan kan göras hur lång som helst med arbetsuppgifter som vi förskollärare inte tänker ta över.”

”Nu hoppas vi att förskolan får tillbaka sina förskollärare, att de får ägna sig åt det de utbildade sig för.”

Precis! Vi tänker inte ta över de arbetsuppgifterna, för de kräver inte någon som helst lärarkompetens. Det är att slänga lärarlegitimationen i papperskorgen. Jag undrar varför förvaltningen hade förskollärarexamen som krav för de biträdande rektorstjänsterna från första början.

Från barnen och verksamheten försvann pedagoger med stort kunnande om barns lärande och utveckling. Kunskaper i didaktik och om förskolläraruppdraget användes istället till att boka vikarier, uppdatera pärmar och rutiner och skriva protokoll?

Nu hoppas vi att förskolan får tillbaka sina förskollärare, att de får ägna sig åt det de utbildade sig för, att ge god omsorg och undervisning till de yngre barnen.

Låt lärare vara lärare

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.