Annons

Ska cykelbanan asfalteras med guld?

Cykelbana • Publicerad 17 mars 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Hasse Holmberg/TT

När man läser i Borås Tidning den 7 mars framgår att en 1,3 kilometer lång cykelbana mellan Ekås och Fjällgatan ska kosta 7,5 miljoner kronor. Då måste man höja på ögonbrynen.

Skulle cykelbanan vara cirka två meter bred så rör det sig bara om 2 600 kvadratmeter som ska asfalteras.

Annons

På internet finns en informationssida som heter lägga-asfalt.se och där får man information om vad kostnaden ungefär blir när du lägger asfalt. När du gör allt förarbete själv och gör ett fackmannamässigt underlag kan du, enligt webbsidan, få asfalteringen utförd för 150 kronor per kvadratmeter. Om du däremot behöver hjälp med förarbetet/markarbetet (schaktning, markavskiljare, bärlager) så får du räkna med en betydligt högre kostnad, upp mot 350 kronor exklusive moms per kvadratmeter asfalt.

Ska vi räkna på det högsta priset (350 kronor) och multiplicera det med de kvadratmeter som cykelbanan kräver (2 600) så slutar summan på 910 000 kronor. Även om du skulle använda dig av det högre priset för etableringskostnaden som nämns på websidan och dessutom använda dig av tre gånger så många maskiner som man normalt använder (generellt behövs det minst en lastbil med arm som lägger upp asfalt, en handvält och en ångvält) så kommer den totala summan att sluta under miljonen.

Fastän det handlar om en nyetablerad gång- och cykelväg så är summan oförsvarbart hög. För det kan väl inte vara mittrefugen som får summan att dra iväg? Eller är det helt enkelt så att tekniska förvaltningen använder sig av väldigt dyra företag och slösar med skattebetalarnas pengar? I vems ficka hamnar de övriga 6,5 miljonerna? 

En skattebetalare

Annons
Annons
Annons
Annons