Insändare

Många inrikesflyg borde förbjudas

Insändare Artikeln publicerades
Foto: Jan Collsiöö

Vi släpper ut enorma mängder koldioxid för att spara två–fyra timmars resväg mellan Stockholm och Göteborg, konstaterar Marie Eriksson.

På Sveriges Radio Ekot torsdagen den 7 mars sade David Ling, språkrör för Miljöpartiets ungdomsförbund, att inrikesflygningar bör förbjudas. Detta är något som Benjamin Mousa, MUF:s förbundsordförande, tyckte var en ”mycket dålig idé som kommer slå mot både jobb och företagande”.

”Sveriges regering bör omedelbart förbjuda inrikesflyg söder om Sundsvall.”

Jobb och företagande är självklart mycket viktigt, men hur länge kan vi tillåta detta system att fortsätta? Enligt Dagens Arena gick ungefär var tredje tjänsteresa med flyg inom Sverige och de vanligaste resmålen var Malmö och Göteborg med utresa från Stockholm, och detta gällde redan 2016. Enligt rapporten Luftfart så reste vi 51,3 miljoner fordonskilometer inrikes år 2017, och enligt Svenska Dagbladet släppte Sverige ut 42 miljoner ton koldioxid 2018. Vi släpper alltså ut enorma mängder koldioxid för att spara två–fyra timmars resväg mellan Stockholm och Göteborg. Detta är inte acceptabelt.

Istället för att Sveriges företagare och politiker ska tillåta fortsatta inrikesflyg så bör de kräva större användning av tågresor och andra lösningar, till exempel distansarbete och digitala möten. Sveriges regering bör omedelbart förbjuda inrikesflyg söder om Sundsvall. Jag har fullt förtroende för att Sveriges politiker och företagare klarar av att nå upp till kraven som ställs på oss alla för att skapa ett hållbart samhälle.

Detta är inte någonting som är radikalt eller skadligt för Sverige, utan en omställning som kommer att visa sig livsviktig för vår framtid.

Marie Eriksson

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.