Annons

Insändare: Sätt betyg på social kompetens i skolan

Insändare • Publicerad 25 mars 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: JESSICA GOW / TT

Det har länge pågått en diskussion om att det är stökigt i svensk skola. Det har visserligen klagats på ungdomars attityd mot vuxna i alla tider, men i dag upplever många att respekten för de äldre försvunnit helt. Många elever förlitar sig på att allt handlar om eget ansvar och att deras attityd och beteende inte får spela roll i deras betyg. Detta gör att många elever struntar i att lämna in uppgifter i tid och sitter vid sociala medier under lektionstid istället för att lyssna på läraren. Jag som elev känner att jag påverkas negativt av de andra elevernas inställning, trots att jag själv är motiverad och det blir som en ond spiral i klassrummet.

Ett förslag till hur vi skulle kunna förbättra detta är att återinföra ett betyg i ordning och uppförande, inte av samma karaktär som tidigare, men som låter elevernas attityd och beteende spela roll. Möjligtvis skulle man kunna kalla det betyg i social kompetens och ansvarstagande. Dock känner redan många elever stor press med de övriga betygen, då kan det hända att en del inte klarar av att tänka på hur de beter sig varje dag också. Men å andra sidan, detta betyg skulle kunna innebär ett lyft för elever som är trevliga och kämpar, men har svårt med det akademiska när man till exempel ska söka jobb.

Annons

Man kan tycka att eleverna bör klara att ta såpass mycket eget ansvar som förväntas av dem i varje årskurs, men jag tror att skolan i dag förlitar sig för mycket på eget ansvar och att det påverkar våra studier negativt.

Vissa elever klarar inte av att ta ansvar för sina studier, då kan detta betyg ge stöd till både elever och lärare för en mer produktiv och effektiv skola, samt till en mer respektfull arbetsmiljö för både lärare och elever. Bedömningen av detta betyg kan dock bli ett problem, det kan vara svårt för lärare att vara objektiva och inte låta sin personliga åsikt spela in, men man bör kunna utveckla ett system som fungerar.

Sveriges framtid börjar i skolan. Så för ett mer respektfullt samhälle och bättre studieklimat, föreslår jag ett betyg i social kompetens och ansvarstagande.

Gymnasieelev

Annons
Annons
Annons
Annons