Insändare

Hur ska Elfsborg locka tillbaka publiken?

Insändare Artikeln publicerades

Vi supportrar förväntar oss att klubben agerar utåt, skriver Bo Widell.

IF Elfsborg har inte levererat på de allsvenska arenorna under 2018. Resultat: En tolfteplats. Till detta måste konstateras att publiksiffrorna hemma på Borås Arena dalat betänkligt. Inte så märkligt då spelet varken tilltalat egna supportrar eller andra fotbollsintresserade i bygden. Läktarna har varit glest besatta.

”För att medlemmar och övriga supportrar ska tro på en bättre framtid, måste vi nu få ett övertygande åtgärdsprogram.”

Något måste göras för att locka tillbaka publiken. Ansvaret ligger först och främst hos ledningen i föreningen. Vi supportrar förväntar oss att klubben agerar utåt. Att den syns. Att den skapar intresse. Att vår hemmaplan åter blir en levande arena.

Tyvärr har Elfsborg varit initiativlöst det senaste året. Under den gångna säsongen såg man sällan några större kampanjer inför matcharrangemangen. Undertecknad noterade vid medlemsmötet i december 2017 ett uppgivet: ”Publikfrågan är ingen quick fix” från klubbchef Stefan Andreasson.

För att medlemmar och övriga supportrar ska tro på en bättre framtid, måste vi nu få ett övertygande åtgärdsprogram. Jag hoppas därför på ett offensivt budskap från både klubbchef och ordförande, när vi ses på medlemsmötet imorgon. Risken är annars att föreningen i fortsättningen helt måste lita på sina sponsorer.

Bo Widell

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.