Insändare

Höjd skatt gör inte bilarna miljövänligare

Insändare ,
Hur blir en bil bättre för miljön när skatten höjs med 1 700–2 000 kronor om året, undrar Jonny Bagdad.
Foto:PONTUS LUNDAHL / TT
Hur blir en bil bättre för miljön när skatten höjs med 1 700–2 000 kronor om året, undrar Jonny Bagdad.

Vem tjänar på denna skatthöjning? Inte miljön i alla fall, skriver Jonny Bagdad.

Hur minimalt begåvad får man vara för att sitta i en regering? Hur har dessa miljömänniskor räknat ut att en bil som har sju–tio år på nacken, är tillverkad i Sverige och körs mest på landsvägarna i vårt avlånga land, som när den köptes nya ansågs som en bra och miljöanpassad bil. Hur skall den bli en bättre bil för miljön när skatten höjs med 1 700–2 000 kronor om året?

Förmodligen så går dessa bilar ej längre att säljas i Sverige, utan får exporteras till något utomeuropeiskt land. Där kommer de att fortsätta att släppa ut sina avgaser utan några restriktioner. Bilen sjunker rejält i andrahandsvärde. Alltså blir bilen förmodligen kvar i familjens ägo ännu längre än annars.

Sedan så exporteras den till Asien eller Afrika, där den lugnt kan fortsätta att släppa ut sin koldioxid utan att någon bryr sig. Familjen som ägde bilen får förmodligen hitta en annan äldre bil att köra omkring i på grund av det sämre försäljningsvärdet. Vem tjänar på denna skattehöjning? Inte miljön i alla fall.

Jag undrar hur länge dessa miljövänner som sitter i regeringen och kör omkring med sina dieseldrivna fritidsbåtar skall slippa undan miljöskatter för dessa fordon. De måste väl ha ett rymligt samvete?

Förhoppningen att detta förslag, som regeringen nu presenterat, stoppas står kanske att finna hos något parti där det fortfarande råder sunt förnuft. Hoppas transportsektorn kan hjälpa till att kväva denna tanke och förslag redan i dag.

Miljövänner, håll ut, tekniken finns redan, den kommer att fasas in automatiskt utan vare sig skattelättnader på nya småbilar eller miljonbilar i Tessla-kategorin, och absolut inte med höjd skatt på äldre teknik.

Jonny Bagdad