Annons

Höj nivån i debatten om religiösa friskolor

Friskolor • Publicerad 1 mars 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Debatten om religiösa friskolor behöver höjas och bli mer saklig. Det är en mer mångbottnad fråga än vad debatten hittills gett sken av. I skolan ska varje elev rustas till och ges förutsättningar att med källkritiska ögon tillägna sig fakta och bilda sig sin egen uppfattning av världen. Det är lätt att tänka att den ”vanliga” skolan är fri från alla former av ideologier och normer, men så är inte fallet. Skolans styrdokument är fullspäckade med normer och värderingar. Vi måste komma ihåg att skolan har en fostrande och normskapande funktion, oavsett religiösa förtecken eller inte.

Vi tror att religiösa friskolor inte skulle behövas i en utopisk värld. Där skulle den ”vanliga” skolan vara en plats där människor från alla olika samhällsklasser, etniciteter, religioner och livsåskådningar kan mötas med tolerans och förståelse. Vår upplevelse är att det i nuläget raljeras, fördummas och drivs med troende på alla nivåer inom skolväsendet och även i samhället i stort. Detta kan vi se, inte minst i några av de senaste insändarna gällande religiösa friskolor. Denna raljerande inställning är troligtvis en av de största anledningarna till att behovet av religiösa friskolor har uppkommit.

Annons

Ett exempel på raljerande och osakliga uttryck som vi kunnat läsa i de senaste insändarna är: "Kyrkans grepp har lossnat. Oket i form av myter, hot och bestraffning har fallit”.

Vi känner inte igen denna beskrivning av tro hos de troende människor som vi möter. Hos dem kan vi se att tron är livgivande frihet, hopp och tröst i svåra tider, att tron leder till goda levnadsvanor och tolerans.

Vi förstår att dessa insändare i många fall kommer ur rädsla av att barn ska bli hjärntvättade. Att värna och skydda barnen i vårt samhälle är lovvärt, men vi kan inte dra alla religiösa friskolor över en kam. Lika lite kan vi dra alla icke-religiösa friskolor eller kommunala skolor över en kam. Varje skola måste bedömas på sina egna grunder och på sakliga argument. Det borde alltså vara fullt möjligt att säga ja till en form av religiös friskola och samtidigt säga nej till en annan eftersom alla religioner och inriktningar inom dessa innehåller skillnader.

Att argumentera för att förbjuda alla typer av religiösa friskolor bygger på en väldigt förenklad och generaliserad verklighetsuppfattning. Väldigt få skulle ju jämföra ett diktatoriskt politisk system och ett demokratiskt politiskt system som likvärdiga.

Vi behöver inte tycka lika i alla frågor, men vi måste försöka förstå och respektera varandra. Låt oss börja försöka genom att lyssna mer, raljera mindre och använda sakliga argument. 

Gustaf och Evelina

Annons
Annons
Annons
Annons