Insändare

Hög tid att inse att Boråsbanan behövs

Insändare Artikeln publicerades
Foto: Lisa Hjertén

Västtrafik marknadsför inte tåget utan lovordar buss 100, konstaterar skribenten.

Politikerna och Västtrafik påstår att Boråsbanan är dålig. Det stämmer inte alls. Den är kurvig, men inte dålig. De marknadsför inte tåget utan lovordar buss 100.

Bussarna har inte toalett och de är trånga i motsats till tågen. De kan inte ta hur många barnvagnar som helst. Cykel är inte att tänka på.

Ska man resa från Landvetter till Borås styrs man via Västtrafiks hemsida att resa via Delsjömotet. Vilket annat länsbolag gör så? Längs stråket mellan Borås och Göteborg är det dubbelriktad pendling. Det innebär att det är stor inpendling till båda orterna. Att vänta på bussen i Borås är definitivt inte inbjudande när det blåser, regnar och är kallt.

Numera går linje 100 till/från Åkareplatsen i Göteborg. Det är stora problem med framkomligheten, vilket innebär att bussen inte är så snabb som det påstås. Västtrafiks personaltidning, Strålkastaren, skriver i nummer 5 2018: ”Svår situation vid Åkareplatsen”. Det kan bli bättre om man kompletterar med tåg. Det går att köra tåg en gång i timmen i varje riktning. Det är betydligt bekvämare än bussen. Varför duger tåget på fredags- och lördagskvällar?

Christer Wilhelmsson, ordförande, Järnvägsfrämjandet

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.