Insändare

Har man prutat på vägunderhållet?

Trafik Artikeln publicerades

Här åker man på vägar som är livsfarliga med is och snö och hör på radion hur olyckor rapporteras titt som tätt. Timmarna går, men vart finns vägunderhållet? Lördagen den 9 december var det tunn glansis och 0 grader. Jag körde 40 mil i Västergötland utan att se en saltad väg.

Söndagen den 10 december var det slask på is utmed riksväg 40 mellan Borås och Ulricehamn hela dagen. Man kunde förstå att det var någon plogbil som kört någon fil vissa sträckor, och det varnas på radion samtidigt som nya trafikolyckor rapporteras. Det kom ju inte speciellt mycket snö där heller.

Så slår det mig att det talas i vissa lägen om nollversionen med dödsfall i trafiken.

Jag vill inte ta ansvaret från bilförarna, men visst är det bedrövligt att det känns som att man prutat på vägunderhållet så som det upplevs nu. Samtidigt så verkar vägverkets lobbyister fått igenom att vi ska köra dubbfritt för att minska på vägslitaget. Dessutom talar man om hälsorisker med de partiklarna som dubbarna river upp från vägbeläggningen utan att nämna dammet som bildas av slitaget från däcken.

Ska man tala om hälsofara i detta fallet, då torde sommardäckens slitage vara det värsta.

Och när det gäller hälsofara och bilar så är det väl ingen nyhet med dieselbilarna som nu aktualiseras stort. Det visste vi väl redan på 60 talet, även om de inte sa det i TV sändningar.

Asbetsfaran tystades ju också ner från början av 1900-talet till mitten av 70-talet. Och i vissa delar av världen tystas detta ju fortfarande ner.

Men varför har vägunderhållet så drastiskt förändrats?

Rune Jakobsson