Insändare

En historisk dag – nu sänks bensinskatten

Debatt Artikeln publicerades
Foto: Andreas Hillergren

Nej, det är inte första april i dag. Däremot är det första juli. Och tack vare M och KD sänks faktiskt skatten på bensin och diesel just i dag, skriver Jan Ericson och partikollegor.

År 2017 togs tyvärr beslut i riksdagen att stödja S/MP-regeringens förslag att årligen automatiskt höja drivmedelsskatterna i takt med inflationen inklusive två procentenheter extra. Detta i stället för den tidigare årliga uppräkningen med endast inflationen.

Vi moderater (liksom Kristdemokraterna) anser att denna ”överindexering” är orimlig och därför föreslog vi i vår gemensamma budget för 2019 att denna extra skattehöjning skulle slopas från och med den första juli i år.

I och med riksdagens stöd till vår budget blir det nu så. Sänkningen är förvisso blygsam, cirka 15 öre, men det är första gången (rent av enda gången?) detta sker i modern tid.

"Att försöka minska de globala koldioxidutsläppen genom att beskatta svenska bilister ännu hårdare är fullständigt orimligt om det är global effekt man vill uppnå.”

Dessvärre röstade en majoritet i riksdagen (S, MP, V, C och L) nyligen emot att permanent ta bort den så kallade överindexeringen. Risken är därmed uppenbar att denna återinförs vid nästa årsskifte. Men vi kommer att bemöta detta med mycket goda argument.

Myndigheten Trafikanalys har beräknat förhållandet mellan de skatter bilismen betalar och de kostnader bilismen medför i form av utsläpp, buller, olyckor och vägslitage med mera. Myndigheten uppskattar att bilismen i dag betalar 123 procent av sina kostnader.

Bilismen är alltså enligt statens egen myndighet en kassako för statskassan. Hela 60 procent av bensinpriset vid pump är ren skatt. Man kan ha olika åsikter om svensk klimatpolitik, men en sak är fullständigt klar – svenska bilister kan inte ensamma ta ansvar för världens utsläpp.

Sverige har redan världens i särklass högsta koldioxidskatt, samtidigt som 85 procent av världens totala utsläpp inte beskattas alls. Att försöka minska de globala koldioxidutsläppen genom att beskatta svenska bilister ännu hårdare är fullständigt orimligt om det är global effekt man vill uppnå.

Från moderat sida tänker vi ta striden mot nya skattehöjningar på bensin och diesel. Och vi kommer självklart att avvisa de föreslagna kraftiga försämringarna av reseavdraget.

Vi inser bilens betydelse för många människor, och vill att man ska kunna leva, arbeta och driva näringar även på landsbygden. Utan landsbygdsbefolkning kommer vi dessutom varken att klara livsmedelsproduktionen, sköta våra skogar eller ta hand om alla turister.

Utan bilen stannar Sverige!

Jan Ericson (M)

Sofia Westergren (M)

Lars Beckman (M)

Kjell Jansson (M)

riksdagsledamöter och initiativtagare till riksdagens bilnätverk

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.