Insändare

Eleven har blivit kund – kunden som alltid har rätt

Insändare Artikeln publicerades
Foto: JESSICA GOW / TT

Föräldern av i dag ”vet minsann bättre än läraren”. Det vet man hur lärare är…, skriver En människa, frustrerad över utvecklingen.

Jag har läst lika mycket som en läkare och får hälften av lönen. Jag har läst dubbelt så länge som en ingenjör, får ofta hälften av lönen.

Jag jobbar med utbildning. Men att ha en utbildning för att jobba med utbildning och utbilda, är inte ett krav på många lärartjänster som ligger ute. Så hade förstås inte varit fallet om inte lärarbristen varit så stor. Eller?

Jag hade ett uppehåll innan jag slutförde min utbildning. Inte för att jag släpade med någon uppsats. Utan för att jag helt enkelt bestämt att jag inte klarade jobbet. Inte för att jag trodde att jag skulle vara en dålig lärare. Nej, för allmänhetens lärarförakt. För samhällets orimliga krav. Det anses inte märkvärdigt att vara lärare. Det är också yrket alla tror sig veta hur det går till och vad man gör.

”Lärare efter lärare går in i väggen, mycket ofta kvinnor, inte sällan unga med stora visioner.”

Enligt krav ”uppifrån” förväntas jag individanpassa utbildningen. Oavsett storlek på grupp, eller längd på kurs.

Även i kommunal verksamhet, har eleven blivit ”kunden”. Kunden som alltid har rätt. Den som bossar, bestämmer och styr. Föräldern av i dag ”vet minsann bättre än läraren”. Det vet man hur lärare är…

Enligt krav ”uppifrån” ska vi ständigt vidareutbildas. Senaste förväntningen är digitaliseringen. Vi sätter betyg, ska utvärdera människor. Sätter jag höga betyg är jag världens bästa lärare. Sätter jag låga betyg är jag världens sämsta.

Men min kompetens och kunskap är hela tiden densamma. Jag vågar säga att inte en lärare finns, som sätter betyg efter vad de personligen tycker om individen, och hur hen är som person.

Den som presterar är eleven. Känner stark press också i vissa fall, naturligtvis. Men vi är ålagda tjänstemän som lär ut saker rakt efter kursplanen. Stoppar in fler uppgifter, i rädsla för att allt inte ”testats”.

Plötsligt finns receptet på ”den bästa läraren”, vi har sett program på tv på det, och hört Jan Björklund mässa länge. Men ett sådant recept finns inte, vi är människor med olika lärarstil, kan aldrig få en hel grupp att dyrka oss.

Innehåll ifrågasätts och skylls på den stora boven läraren. Många tar på sig roller av kuratorer och socialarbetare. Det är vi som ska stoppa mobbning, se vartenda trakasseri och utanförskap.

Vi är inget annat än människor. Människor gör fel, och vi är människor som jobbar med människor. Det kan berika fantastiskt, men det kan tära och få tankar att aldrig släppa.

Lärare efter lärare går in i väggen, mycket ofta kvinnor, inte sällan unga med stora visioner. De alternativa karriärerna lyser ofta med sin frånvaro, sjukskrivningar kan fortsätta i år. Det måste förändras.

En människa, frustrerad över utvecklingen

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.