Annons

Det känns patetiskt att köra så långsamt

Mopederna går så långsamt att de är tråkiga att köra. Därför är det så många som kör trimmat, menar 17-årig gymnasieelev i Borås.
Insändare • Publicerad 19 oktober 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jessica Gow/TT

Ungdomar åker mycket moped och många trimmar sina mopeder. Anledningen till att många kör trimmat är att de lagliga går för långsamt. Det skulle därför vara säkrare att höja hastighetsgränsen från dagens 45 km/tim till cirka 65–75 km/tim.

Själv så kör jag moped och har gjort det i två år, och det känns patetiskt att som 17-åring ligga i 45 km/tim på en 80-väg, när man som 16-åring får övningsköra vanlig bil.

”Om färre ungdomar trimmar sina mopeder så skulle det alltså vara mycket miljövänligare.”
Annons

Vid 15 års ålder får man köra moped i 45 km/tim, men vid 16 års ålder får man köra 110–120 km/tim på vissa vägar i Sverige med lätt mc-kort. Man borde då istället anpassa mopedkörkortet så att det passar bättre in med en moped som går snabbare.

Det skulle vara säkrare om mopederna gick fortare. Varför? Jo, för att då skulle det bli ovanligt att man trimmade mopederna. Då skulle inte ungdomarna som inte har så stora kunskaper om mopeder meka med dem. Och då betyder det att det blir mer fabriksbyggt och originaldelar på mopederna, inte en massa hemmabyggda delar. Och då kommer färre ungdomar att köra ihjäl sig i trafiken.

Trimmade mopeder släpper dessutom ut mer giftiga avgaser. Till exempel tar många bort katalysatorn för att få ut mer effekt ur sin moped. Och då så släpps det ut mer och mer giftiga avgaser i naturen. Om färre ungdomar trimmar sina mopeder så skulle det alltså vara mycket miljövänligare.

Många säger att ungdomar varken har den reaktionsförmåga eller den kunskap som krävs för att klara av att köra ett fordon i högre hastighet. Men då är det ju konstigt att man bara ett år senare får köra 110–120 km/tim. Det är nästan den dubbla hastigheten mot 65–70 km/h.

Enligt ikörkort.nu så har förare i 70-årsåldern sämst reaktionsförmåga i trafiken. Och de får med bilkörkort köra bil i 110–120 km/tim på vissa vägar i Sverige.

Om hastighetsgränsen skulle höjas för mopeder så skulle Sveriges luft bli renare och fler ungdomar skulle komma hem till sina föräldrar på kvällarna, inte till ett sjukhus.

17-årig gymnasieelev i Borås

Annons
Annons
Annons
Annons