Insändare

De flesta vill inte ha Västlänken

Järnväg ,
Artikeln publicerades 9 oktober 2017.

Anders Högströms ordflöde av onyanserade påstående om Västlänkens fördelar förtjänar att bemötas. Västlänkens kapacitet med 14 tåg per timma klarar inte Boråsbanan via Landvetter. Kapaciteten vid centralen kan lösas genom dåvarande Banverkets ”förstärkningsalternativ” till en tiondel av Västlänkens 40 miljarder. Med detta alternativ kan Boråsbanan byggas direkt efter projektering.

Västlänken är ett politiskt prestigeprojekt som med enorm propaganda pådyvlas Göteborgarna. Det började med centerpartisten Rune Thorén som 1989 föreslog en sträckning via Järntorget och Götaplatsen. Fullständigt orealistiskt, sa Banverkets chefsgeolog Allan Ekström.

År 2009 gjorde Göteborgs dåvarande kejsare, Göran Johansson, upp med Centerpartiet att han skulle få en tunnel eftersom vännen Ilmar Reepalu (S) i Malmö fått pengar till sin. Med trängselskatt hittade man kassakistan som 57 procent sa nej till i en folkomröstning. Trots detta körde man över folket.

Trafikverk och länsstyrelse valde andra alternativ än Västlänken, men tystades av politikerna. Över 10 000 gick enligt polisen nyligen i demonstrationståg. Mer än vad alla partier samlar på 1 maj.

Nej, Anders Högström, majoriteten vill inte ha miljökatastrofen Västlänken där varje investerad miljard är en förlorad halv miljard. Kejsaren är naken så öppna ögonen. Hallandsåsen tappade tio miljarder och Västlänken kommer tappa 20 miljarder jämfört med bättre alternativ. Vem ansvarar för att det är hål i kassakistan?

Sten Jonson, arkitekt och samhällsplanerare