Insändare

Borås stad beklagar dåligt bemötande

Insändare Artikeln publicerades
Foto: Gorm,Kallestad

Svar till AL, BT 14/5.

Vi beklagar att du och dina syskon har upplevt att er mamma blev dåligt bemött under den tid hon vistades på en korttidsplats. Ett gott bemötande av dem vi ska vårda och ge omsorg samt deras anhöriga är en viktig ledstjärna för alla medarbetare i vård- och äldreförvaltningen.

Er synpunkt om att det var dåligt städat tas om hand av förvaltningen. Det normala är att en person som lämnar en korttidsplats gör det på förmiddagen och att nästa person kommer vid 14-tiden, för att personalen ska hinna städa och ställa i ordning i rummet.

Gällande hantverkarna som fanns i rummet när er mamma anlände så är förklaringen att fastighetsägaren ser över alla fönsters vädring och ventilation i huset. Det är olyckligt att informationen om detta har brustit.

Våra medarbetare har stor kunskap om hur personer med demenssjukdom ska bemötas och känna sig trygga. Däremot kan de inte göra en demensutredning, eftersom detta kräver läkarkompetens.

Vi hoppas att er mamma kommer att trivas på vård- och omsorgsboendet där hon nu bor.

Cecilia Botin, verksamhetschef, hemtjänst och korttid, vård- och äldreförvaltningen, Borås stad

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.