Insändare

Behöriga lärare är A och O

Replik Artikeln publicerades
Foto: Gorm,Kallestad

Svar till ledaren ”Det behövs mer än bara behörighet”, BT 13/3.

Den 13 mars publicerade BT aktuella siffror över behöriga lärare i Borås skolor. Samma dag ställer ledaren frågan om ”hur stor vikt som ska läggas vid behörighet”. Ledaren hävdar att ”svensk skola står eller faller inte på andelen behöriga lärare”. Lärarlegitimation anses i grund och botten vara en ”god idé” men att systemet är för krångligt för att upprätthållas i en tid av akut lärarbrist.

Vidare skriver ledaren att begreppet behöriga lärare är ”missvisande” och indikerar att ”andra lärare inte skulle vara behöriga att undervisa”. Det är otydligt vad som menas med ”andra lärare”, men ledaren verkar inte vara helt bekant med det som skollagen uttrycker gällande vem som faktiskt är behörig att undervisa. Ledaren nämner inte ens det faktum att endast legitimerade lärare har rätt att sätta betyg.

Ledaren förespråkar fler vägar in i läraryrket och att det ska vara ”lätt att såväl testa på läraryrket som komplettera sig till behörighet”. Självklart är det bra om fler kan hitta en väg till att bli legitimerade lärare, men varför ska det vara ”lätt” att ”testa på” läraryrket och att ”komplettera sig till behörighet”?

Få legitimerade lärare skulle beskriva sin utbildning till lärare som ”lätt”. Att ledaren dessutom väljer uttrycket ”testa på läraryrket” visar på total nonchalans, eller okunskap, om läraryrket. Att vara lärare är ett komplext uppdrag som kräver sin utbildning och dessutom innebär det myndighetsutövning. Skolan är ingen plats för att ”testa på” – skolan ska säkra elevernas kunskapsutveckling och framtid. Detta görs genom behöriga och legitimerade lärare.

Lärarnas riksförbund hoppas att både kommunala och privata arbetsgivare inom skolan är klokare än vad BT:s ledare är, och tydligt markerar att behörighet för att undervisa och sätta betyg är av yttersta vikt.

Anne Pihlo, ordförande för Lärarnas riksförbund i Borås

 

Svar direkt: Precis som det skrevs i ledaren (13/3) så är lärarlegitimationen i grund och botten en god idé. Både för att ge läraryrket den status det förtjänar, men också för att lärare ska ha rätt utbildning och kompetens. Samtidigt är inte fler behöriga lärare det mest akuta problemet.

Lärarbristen är stor och kraven för att komma in på lärarutbildningen blir allt lägre. Att det i det läget måste finnas vägar till yrket, som inte går via just lärarutbildningen, kan vara nödvänligt. Då måste behörighet vara lätt att komplettera sig till, utan att det urholkar värdet av en lärarlegitimation.

Att ”testa på” läraryrket gör exempelvis unga människor som i dag arbetar som vikarier. Även om de inte har samma befogenheter , kan de ”lätt” testa på yrket. Förhoppningsvis kanske det leder till att fler får mersmak och väljer lärarutbildningen. Att svensk skola får fler behöriga lärare är viktigt. Men det är också ett av många problem i svensk skola, där andra är mer akuta.

Ledarredaktionen

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.