Insändare

Även Trafikverket måste klara målen i klimatlagen

Insändare Artikeln publicerades
Foto: Johan Nilsson/TT

Trafikverket tycks vara befolkat av bilentusiaster och tåghatare, skriver Anika Agebjörn.

Biltrafiken väntas enligt Trafikverket öka med 31 procent från år 2014 till 2040. Det framgår av den så kallade basprognosen som också ligger till grund för Trafikverkets planering.

Samtidigt beräknar Trafikverket den samhällsekonomiska nyttan av att korta restiden med två timmar för tåg mellan Stockholm och Köpenhamn till noll kronor. Inte undra på att Trafikverket kommer fram till att vi inte ska satsa på nya tågbanor, men väl på kraftigt utbyggda bilvägar.

Riksrevisionen har kritiserat regeringen och Trafikverket för att inte stödja ett trafikslagsövergripande arbetssätt. Hela vitsen med att slå ihop väg-, ban- och luftfartsverket till Trafikverket var ju att olika trafiklösningar skulle vägas emot varandra utifrån ett samhällsövergripande synsätt.

Men i praktiken ser vi inte mycket av det. Trafikverket tycks vara befolkat av bilentusiaster och tåghatare. Inte bara riksrevisionen är kritisk. Klimatpolitiska rådet har också påpekat att den nuvarande transportpolitiken inte lever upp till kraven i klimatlagen som säger att våra utsläpp ska minska med 70 procent till 2030.

Även Trafikverket måste ju arbeta för att målen i klimatlagen ska klaras, och det innebär oförändrad eller helst minskande biltrafik – inte 31 procents ökning.

Tänk om, Trafikverket!

Anika Agebjörn

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.