Trafikutbildaren från Broddarp hittade hem

Herrljunga Artikeln publicerades
STR-ordföranden Berit Johansson syns ofta i tv. Företagarna i Herlrjunga fick ta del av hennes tankar kring trafikfrågor och trafikutbildningar.
Foto: Anne Engström
STR-ordföranden Berit Johansson syns ofta i tv. Företagarna i Herlrjunga fick ta del av hennes tankar kring trafikfrågor och trafikutbildningar.

Tv-profilen Berit Johanssson, som är ordförande i Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR), har sina rötter i Broddarp. På måndagen berättade hon för företagare i Herrljunga om vad som är på gång inom trafikområdet.

STR organiserar 750 företag i branschen, där de största kan ha en halv miljard i omsättning medan de minsta kanske har en miljon.

Berit Johansson kommenterar ofta trafikutbildningar och trafikrelaterade frågor i tv, men första gången hon var med i tv var hon så nervös att hon mådde illa. Det var ett program med Robert Aschberg där man hade filmat med dold kamera för att se hur olika trafiklärare bedömde en elevs förkunskaper och hon skulle kommentera det hon såg.

– Jag hade inte haft något med media att göra då, förutom en intervju med Borås Tidning när jag valdes till ordförande 2005.

Efter det har hon både mött media ofta och lärt sig att ta diskussioner med politikerna.

– Jag lärde mig en del den hårda vägen. 2005 började det gå rykten om att Trafikverket planerade att lägga ner förarproven på flera orter. Det vore inte bara förödande för trafikskolorna, utan även för eleverna. Men när jag ringde till Borlänge förnekade de att något var på gång.

Hon fick fram bevis på planerna och lyckades få ett möte mellan STR, Trafikverket och riksdagens trafikutskott.

Det finns inte många kvinnor i transportbranschen.

– Numera vill branschen ha kvinnor bakom ratten eftersom de kommer fram med både fordonet och lasten intakt.

En stor förändring är att allt fler väljer att ta körkort på automatväxlad bil. När elbilar blir vanligare blir fler bilar automatväxlade. Utbildningen är i genomsnitt 20 procent kortare.

– Och nästa generation fordon kommer att vara elektrifierade, uppkopplade och autonoma. Vad tycker ni om det?

Alla i publiken var inte bekväma med scenariot och Berit Johansson sade att det har skett en viss tillnyktring, men på sikt är uppkopplade fordon på väg. Redan nu finns elsparkcyklar med ”geofencing”, det vill säga de kan inte köras i vissa områden. De som hyrs ut i Stockholm kan till exempel inte köras i Gamla stan.

– En händelse som den på Drottninggatan i Stockholm hade kunnat stoppas om lastbilen hade varit uppkopplad.

Hur står sig en liten kommun som Herrljunga med de nya trafiksystemen?

– Dels krävs en utbyggd kollektivtrafik som människor vågar lita på, dels kan delningsekonomi vara en väg. Se på Norrland där det finns många appar för samåkning.

Hur ser trafikskolebranschens framtid ut?

– Det blir vanligare att bara gå en liten del av utbildningen på trafikskola. En del använder förarproven som utbildning och gör dem gång på gång. I dag godkänns knappt 44 procent i förarproven. Vi kan få än mindre att göra när nya fordon utvecklas, men man kan även behöva utbilda den som ska fjärrstyra fordon.

Vad är det vanligast att elever som har gått lite eller inte alls på trafikskola missar?

– Vanligast är uppmärksamhet, planering och hastighetsanpassning. Men det finns exempel där man behärskar bilen så dåligt att man inte ens klarar att backa ut den för att påbörja förarprovet.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.